تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024

هفته اطلاع رسانی ایدز

  • کد خبر : 10126
  • 12 آذر 1399 - 8:52
هفته اطلاع رسانی ایدز
هر سال اول دسامبر روز جهانی ایدز نامگذاری شده است، در سال 2020 توجه جهانی بر اپیدمی کووید 19 و تاثیر آن بر زندگی و معیشت افراد متمرکز است.

به گزارش امواج نیوز به نقل از واحد مبارزه با بیماری های  شبکه بهداشت شهرستان کنگان : هر سال اول دسامبر روز جهانی ایدز نامگذاری شده است، در سال ۲۰۲۰ توجه جهانی بر اپیدمی کووید ۱۹ و تاثیر آن بر زندگی و معیشت افراد متمرکز است.

حذف انگ و تبعیض، توجه به عموم افراد جامعه جهت دریافت خدمات سلامت بر اساس رویکردهای عدالت محور، از کلید های اصلی مواجهه با اپیدمی هایی از قبیل کووید ۱۹ و اچ آی وی می باشد.

با توجه به این موارد موضوع روز جهانی ایدز امسال Global Solidarity, Shared responsibility می باشد. که” همبستگی جهانی ، مسئولیت مشترک ” ترجمه می گردد.

بیش از سه دهه از شناخت اچ آی وی و بیماری ایدز می گذرد، اثرات سوء اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی ایدز بر جوامع بشری و به ویژه اثر بر سلامت انسان باعث شده است تا ایدز مورد توجه دانشمندان قرار گیرد. امروزه پیشرفت های زیادی در عرصه تشخیص و درمان این بیماری حاصل شده است.

ایدز مرحله نهایی بیماری است که توسط ویروسی به نام اچ آی وی ایجاد می شود. این ویروس به سلول های دفاعی بدن حمله نموده ، بتدریج قدرت دفاعی بدن را ضعیف می کند. به طوری که فرد به انواع عفونت ها و سرطان ها مبتلا شده و در نهایت از پای درمی آید. از زمان ورود اچ آی وی به بدن ، تا شروع بیماری ایدز ممکن است بیش از ۱۰سال طول بکشد.

در این مدت فرد ظاهر سالم داشته و می تواند به کار و فعالیت ادامه دهد ولی احتمال انتقال ویروس به دیگران وجود دارد.

 

راه های انتقال اچ آی وی عبارتند از:

  • تماس جنسی بدون استفاده از کاندوم با فرد مبتلا
  • استفاده مشترک از وسایل تزریق ویا سایر ابزار تیز و برنده مثل تیغ و سوزن خالکوبی
  • دریافت خون و فرآورده های خونی آلوده
  • انتقال از مادر مبتلا به نوزاد طی حاملگی ، زایمان وشیردهی

اچ آی وی از طریق تماس های معمولی مثل دست دادن، در آغوش گرفتن ، روبوسی کردن ، عطسه و سرفه ، استفاده از ظروف و وسایل غذا خوری مشترک ، استفاده از استخر ، توالت و حمام مشترک ونیش حشرات منتقل نمی شود.

با استفاده از کیت تشخیص سریع اچ آی وی می توانید در کمتر از ۳۰ دقیقه از وضعیت ابتلا خود به اچ آی وی مطلع شوید. این آزمایش ساده تنها با استفاده از یک قطره خون از سر انگشت دست با مشاوره به صورت کاملا محرمانه و رایگان در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری واقع در خیابان فرمانداری مرکز خدمات جامع سلامت قدس ۰۷۷۳۷۲۲۲۳۲۹ انجام می شود.

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=10126
  • منبع : بهداشت کنگان

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.