تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024

کنگان بوی کود مرغ گرفت / دستگاه های نظارتی را از خواب بیدار کنید

  • کد خبر : 9915
  • 23 شهریور 1399 - 11:32
کنگان بوی کود مرغ گرفت /  دستگاه های نظارتی را از خواب بیدار کنید
هر ساله با فصل کشت محصول گوجه فرنگی مردم شهر کنگان با معضل آشنای بوی نامطبوع کود مرغی روبرو می شوند که مشکلاتی را برای آنها بوجود آورده است.

اختصاصی امواج نیوز: استفاده از کودهای مرغی در مزارع کشاورزی علاوه بر بوی نامطبوع، باعث هجوم پشه و مگس می شود که به زودی مشکلاتی را برای مردم کنگان ایجاد می کند.

کشت محصولات کشاورزی هرچند مزایای زیادی برای مردم شهرستان داشته اما با این حال نمیتوان از مشکلاتی که کود مرغی و دیگر کودهای غیراستاندارد برای مردم به‌ وجود آورده‌اند چشم‌پوشی کرد.

جمعی از مردم کنگان نیز با انتشار توماری به صورت اینترنتی و امضا آن نسبت به استفاده برخی از کشاورزان از کود مرغی و انتشار بوی آن ،اعتراض کردند. در این تومار از فرماندار کنگان خواسته شده که برای مقابله با این معضل اقدامات لازم را انجام دهد.

استفاده از کود مرغی نارضایتی شدیدی را در بین مردم ایجاد کرده و با اینکه در این چند سال عوارض استفاده از این کودها و خطرات آن یادآوری شده اما تغییری در زمینه استفاده از آن در اراضی کشاورزی صورت نگرفته و همچنان مشتریانی در کشاورزی منطقه دارد.

هجوم پشه و مگس در شهر

استفاده از کودهای مرغی علاوه بر بوی نامطبوع، باعث تولید و هجوم پشه و مگس می‌شود و آرامش و آسایش مردم را از بین می‌برد به‌گونه‌ای که افزایش بیماری و مسمومیت بخصوص در کودکان و افراد مسن را در پی خواهد داشت.

سال‌ها است که شهروندان کنگانی از این موضوع شاکی و معترض هستند، انباشت غیربهداشتی و بدون حفاظ کودها به‌ویژه در فضای باز و اطراف مکان‌ها و مراکز مسکونی و عمومی مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی زیادی را به وجود می‌آورد.

کاش برخی از کشاورزانی که به فکر سود بیشتر هستند آرامش و آسایش و بهداشت مردم را درنظر می‌گرفتند چرا که از هرسمتی بادی بوزد بوی نامطبوع به مشام می‌رسد.

کودها در معرض باد قرار دارند و زمانی که هوا شرجی و گرم است بوی نامطبوعی در منطقه پخش می‌شود که تنفس دشوار و به‌سختی انجام می‌شود که مردم برای از بین بردن پشه ها و مگس ها باید از حشره‌کش استفاده کنند که این کار نیز سلامت اعضای خانواده ها را به خطر می‌اندازد.

شرایط قابل تحمل نیست

یکی از شهروندان می گوید: از شدت بوی نامطبوع که مربوط به کود حیوانی و گاها انسانی است و از آن برای تقویت خاک کشاورزی استفاده می شود حال انسان را بد می کند.

وی افزود: چرا به جای استفاده از کود غیر بهداشتی که چندین بیماری و حساسیت را به همراه دارد از دیگر کودهای آلی و تایید شده استفاده نمی کنند که هم بوی نامطبوع ندارد و هم برای مزارع است.

البته این اولین باری نیست که این بوی نامطبوع را استشمام می کنم؛ این کودهای حیوانی و انسانی که اکثراً هم کود مرغ هستند چند سالی است که وارد مزارع شده است و متاسفانه فقط بوی بد آن عاید شهروندان می شود.

برخورد قانونی با متخلفان

استفاده غیراصولی و غیربهداشتی از کودهای مرغی در مزارع کشاورزی که معمولاً به شکل مخلوط با آب و روباز استفاده می‌شود محیط غنی با رطوبت مناسب برای تولیدمثل مگس فراهم می‌کند.

استفاده غیراصولی و غیربهداشتی از کودهای مرغی که سلامت جامعه را تهدید کند قابل پیگرد قانونی است و کشاورزان که اکثرا افرادی از شهرهای اطراف هستند سلامت مردم کنگان را به خطر نیندازند.

جای سوال است که چرا متولیان امر در قبال این موضوع که نقض آشکار حقوق شهروندی است بی خیال نشسته اند گویا برگزاری جلسات بدون خروجی برای این موضوع کار دستگاههای متولی را آسان نموده و به خیالشان دیگر رسالتشان به خوبی انجام شده است.

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=9915
  • نویسنده : نوید کاردان

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.