تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
جمالی شهردار کنگان:

ناگفته ها و درس هایی از وقوع سیل در نخستین روزهای فروردین ۹۹ در بندر کنگان

  • کد خبر : 9404
  • 05 فروردین 1399 - 12:18
ناگفته ها و درس هایی از وقوع سیل در نخستین روزهای فروردین ۹۹ در بندر کنگان

درتاريخ ۹۹/۱/۳ بارندگي شديد ( بیش از ١٠٠ ميليمتری در كمتر از يك ساعت يا به تعبيري نصف بارندگي در يكسال آبي شهر كنگان ) منجر به راه افتادن سيل و آبگرفتگي معابر گرديد ، شدت اين موضوع بحدي بود كه منازل شهروندان شريف شهر در جوار خور عبدالسلام و بعضي مناطق ديگر در امان نماند و آب وارد منازل گرديد .

امواج نیوز – رحیم جمالی (شهردار کنگان): ناگفته ها و درس هایی از وقوع سیل در نخستین روزهای فروردین ۹۹ در بندر کنگان به قلم شهردار بندر کنگان

زندگي انسان از آغاز تا کنون همواره با خطرات ناشی از بلایای طبیعی همراه بوده است و ایران با توجه به اقلیم متغیر و ناپایداری های موقتی و در عین حال مخرب یکی از کشورهایی است که در معرض سوانح طبیعی بسیاری قرار دارد که سیل یکی از جدی ترین آنهاست .

درتاريخ ۹۹/۱/۳ بارندگي شديد ( بیش از ١٠٠ ميليمتری در كمتر از يك ساعت يا به تعبيري نصف بارندگي در يكسال آبي شهر كنگان ) منجر به راه افتادن سيل و آبگرفتگي معابر گرديد ، شدت اين موضوع بحدي بود كه منازل شهروندان شريف شهر در جوار خور عبدالسلام و بعضي مناطق ديگر در امان نماند و آب وارد منازل گرديد. مبحث تاب آوري شهري و شهرهاي تاب آور در برابر حوادث و مصائب طبيعي مدتهاست بحث محافل دانشگاهي ست .

تاب آوری این روزها به دغدغه مهمی برای شهرها تبدیل شده است؛ به طوری که توجه و پرداختن به آن در شهرهای خصوصاً بلاخیز حائز اهمیت است. در دورانی از شهرسازی به سر می بریم که اکولوژی کره زمین به طور فزاینده ای تحت تأثیر فعالیت های انسانی قرار گرفته است. فعالیت های شهرسازی و برنامه ریزی شهری موجب افزایش فشار بر طبیعت و تضعیف تاب آوری آن شده است که اغلب پیامدهای مخربی برای شهرها و ساکنان آن در پی داشته است . در واقع، در دو سه دهه اخیر، فرصت مناسبی برای توسعه پایدار جهانی ایجاد شده است. در این میان، تاب آوری و پایداری اهداف اصلی شهرهای آینده خواهند بود.

عواقب جبران ناپذیر حوادث طبیعی و آسیب های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی شهرهای معاصر موجب شده تا مفاهیم پایداری و تاب آوری تا حد زیادی به هم مرتبط شوند . با توجه به موارد برشمرده ، توجه به نكات درس آموز زير جهت پرهيز از اتفاقات آينده براي شهر كنگان ضرورت دارد . توجه همشهريان عزيز را به نكات چندي جلب نمايم :

 مديريت مسيل هاي بالادست شهر
۱. متاسفانه در كشور ما به دليل عدم وجود نگرش سيستمي و مديريت جامع حوضه هاي آبخيز، در حالي که در يک برهه از زمان آب به صورت سيلاب هدر مي رود، در زماني ديگر اثرات ناشي از کمبود آن خسارات جبران ناپذيري را به بار مي آورد. اين امر نه تنها در بعد زمان بلکه در بعد مکان نيز به خوبي مشخص است، كار ارزشمند منابع طبيعي شهرستان در آبخيز داري بالادست شهر بنك در شهر كنگان هم قابل انجام است .

۲. عليرغم ساخته شدن بخش هاي زيادي از شهر هنوز فرصت زيادي تا تدوين و طراحي حرايم مسيل ها داريم، متاسفانه طرح جامعي از حرايم سطح شهر وجود ندارد . لذا تجاوز به اين حرايم با عدم قطعيت اين طرح ها همچنان ادامه دارد . مسیل ها و رودخانه های شهری، به عنوان فضاهای پنهان شهری، فرصت هایی هستند که بی توجه رها شده اند و به رغم پتانسیل های فراوانی که دارند استفاده کامل و در خوری از ان ها نمی شودبه طوری که در اکثر شهر ها آن ها را تهدیدی بر شهر تلقی کرده و به همین دلیل به طرق مختلف بخش هاي سوداگر شهر سعي در انتفاع شخصي از اين فضاها بدون توجه به تبعات آن دارد .

۳. با وجود بارندگي سيل آسا و شديد اخير ، سازه هاي گران قيمت و اصلي احداث شده توسط مديريت شهري، پايداري خود را حفظ نمودند و اندك خسارات وارد شده به سازه هاي سبك تر يا در حال احداث يا سازهاي خيلي قديمي تر وارد شده است .

۴.  برخلاف ادعاهاي مطرح هيچ پارك يا ميداني در محل دره احداث نشده است . ميدان كوزه گري و پارك يلدا كانال دفع آب به تناسبِ مسيل هاي بالادستي خود دارد و در بارندگي اخير نيز عليرغم شدت بارش اين كانال عملكرد مطلوبي داشت . آب گرفتگي ميدان كوزه گري به دليل پس زدگي آب در پل خور عبدالسلام و به تبع آن سرازيري آب در كل بلوار ساحلي بود و ارتباطي به كانال موجود ميدان نداشت . با اين وجود و در زمان فروكش كردن آبهاي خور عبدالسلام در مدت زمان كوتاهي آب ميدان هم دفع گرديد . تجديد نظر و بازنگري در پل اين خور ضرورت دارد .

۵.  لزوم توسعه ديوارهاي حفاظتي و نقش بي بديل انها در محافظت از فضاهاي احداث شده ، بخصوص منازل مسكوني بيشتر روشن گرديد . بعنوان مثال ديوار حفاظتي تازه به اتمام رسيده دره نيروگاه عليرغم حادثه بار بودن آن در ادوار گذشته ، عملكرد بسيار موثري داشت ، همچنين ديوارهاي احداث شده در طول بلوار امام حسين ( عیله السلام ) در كنار مسيل هاي پر آب ، بخوبي از منازل شهروندان محافظت نمود . هم اكنون شهر نيازمند احداث ديوارهاي فراواني ست كه …
در مطالب پيشتر عنوان گرديد بلوار امام حسين ( ع ) كاري بزرگ و پرهزينه در شرايط سالهاي سخت مالي شهرداري بود . كانالهاي پيش بيني شده ، عليرغم تلاش بسيار همزمان با پروژه به بهره برداري نرسيد . شدت بارندگي اخير بحدي بود كه در صورت تكميل اين كانالها هم ، سر ريز آب وجود داشته و جوابگوي اين حجم از بارش نبود . سازه هاي آبي با توجه به ميانگين بارش سي ساله طراحي ميشوند نه حداقل يا حداكثر سالهاي خشكسالي يا تر سالي .

۸. بلافاصله بعد از وقوع حادثه ، تمام واحد هاي شهرداري با همت و تلاش سعي در كمك به شهروندان آسيب ديده نمودند و گروههاي جهادي و هلال احمر پا بپاي شهرداري سعي در كم كردن آلام شهروندان آسيب ديده نمودند . پاكسازي و لايروبي شهر همچنان ادامه داشته و تا پاكسازي كامل شهر ادامه خواهد يافت .

و در آخر بجاست تقدير نمايم ازامام جمعه معزز شهرستان كه از نخستين لحظه وقوع حادثه پيگير وضعيت مردم و ساماندهي امور بودند ، فرماندار ساعي شهرستان ، دكتر شيخ موسي احمدي منتخب مردم شريف جنوب استان در مجلس شوراي اسلامي ، معاونين محترم فرماندار ، اعضاي محترم شوراي اسلامي شهر كنگان ، فرماندهي محترم سپاه شهرستان ، نیروی انتظامی، گروههاي جهادي ، بسیجیان عزیز ، مردم و امدادگران هلال احمر و جوانان عزیز كه پا به پاي پرسنل خدوم شهرداري از هيچ تلاشي دريغ نكردند تشكر نمايم .
همچنين در پايان از تك تك شهروندان شريف شهر بابت همه اين گرفتاريها خاضعانه عذرخواهي مي نمايم . انشالله و به كمك مردم شريف ، شهري عاري از هر گونه حادثه تلخ و سرشار از رونق آباداني داشته باشيم .

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=9404

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  1. سلام
    اي كاش ناگفته ها رو به حساب نان به روز خوري نگفته باشند وگرنه حدود ١ سال و نيم پيش كه تمام مشكلات شهر را منحصرا در اصلاح بريدگي بلوارها خلاصه مي كردند بنده بعنوان يك شهروند ناشناس به آقاي نادر احمدي مصائب شدت گرفتن بارندگي و توسعه نامتوازن شهري و بسته شدن مسيل ها را گوشزد نمودم و با همان ادبيات طلبكارانه جوري به بنده پاسخ دادن كه انگار شهردار ما را با تجربه قبلي شهر نيويورك به كنگان آورده اند. روزي كه امثال فاريابي و ديگر دلسوزان آشنا به حداقل هاي شهر را با ناصوابي به كناره گذاردند.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.