تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024

بوشهر تنها استان سفید شد/ «کرونا» نزدیک؛ امکانات دور

  • کد خبر : 9297
  • 14 اسفند 1398 - 10:40
بوشهر تنها استان سفید شد/ «کرونا» نزدیک؛ امکانات دور

با وجود سطح بالای بی اعتمادی به آمارهای رسمی که در میان مردم رسوخ کرده، مصلحت آن است که به سفید بودن بوشهر خوش بین باشیم، دست‎کم تا قبل از اعلام رسمی. چرا که عملا نمونه هایی که مثبت باشد در سامانه کشوری برای مسئولان متعددی از وزارت بهداشت قابل دسترسی است و پنهان کردن آمار بوشهر توسط مسئولان استانی ممکن نمی باشد، مضافا اینکه…

امواج نیوز به نقل از خلیج فارس – عبدالحسین قاسمی: براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، شمار استان های درگیر ویروس کرونا به ۳۰ رسید تا بوشهر تنها استان سفید باقی بماند.

دوشنبه شب مدیران دانشگاههای علوم پزشکی زنجان، خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری از مثبت اعلام شدن نتایج تست کرونای بیماران این استان ها خبر دادند تا با این حساب بوشهر تنها استان کشور باشد که در وضعیت سفید قرار دارد و هنوز درگیر این ویروس نشده است.

بوشهر کیت آزمایش کرونا ندارد

البته نکته قابل توجه این است که کیت های آزمایش کرونا در استان بوشهر موجود نیست (فعلا اولویت با استان های درگیری خصوصا نقاط قرمز می باشد)، از این رو نمونه های بیماران مشکوک بوشهر برای بررسی به تهران ارسال می شود و امکان تاخیر در اعلام پاسخ وجود دارد.

اما با وجود سطح بالای بی اعتمادی به آمارهای رسمی که در میان مردم رسوخ کرده و با اتفاقات یکساله اخیر اوج گرفته، مصلحت آن است که به سفید بودن بوشهر خوش بین باشیم، دست کم تا قبل از اعلام رسمی. چرا که عملا نمونه های مثبت بیماران در سامانه کشوری برای مسئولان متعددی از وزارت بهداشت قابل دسترسی است و پنهان کردن آمار بوشهر توسط مسئولان استانی ممکن نیست، مضافا اینکه پوشاندن واقعیت منجر به نرسیدن امکانات مقابله با ویروس و البته گرفتاری بیشتر مجموعه درمانی استان می شود که خلاف عقل سلیم و جوانب صحیح مدیریت می باشد.

بوشهر هم درگیر می شود

اگرچه همت مردم برای افزایش بهداشت شخصی و نیز تصمیمات موثر مدیریتی طی این مدت باعث شده بوشهر در وضعیت سفید قرار بگیرد، اما برخی ایرادات نشان می دهد «کرونا» در برخی لایه های مدیریتی هنوز جدی گرفته نشده و با این شرایط، به زودی بوشهر را هم درگیر خواهد شد.

ورودی های استان کنترل مستمری ندارد

به عنوان نمونه، استانی که از روزهای قبل همه همسایگانش درگیر ویروس شده اند، کنترل های مشخص و مستمری در ورودی های خود ندارد و تست های تب سنجی که در روزهای گذشته برقرار بوده، اگر نگوییم رها شده، در حالت خوشبینانه بصورت رندمی و مقطعی انجام می گیرد.

این کم توجهی در فرودگاه بوشهر و ورودی های پرتردد جاده ای استان گزارش شده و نیازمند اقدامات مدیریتی جدی و موثری می باشد.

بی توجهی برخی شرکت های پارس جنوبی به بخشنامه وزارت نفت

از طرفی در منطقه ویژه پارس با حجم زیادی از جمعیت کارگری، تمهیدات مناسبی برای کنترل ورودی ها خصوصا افرادی که از استان های درگیر به شیفت کاری بازمی گردند گزارش نشده است.

از سویی، بعضا پتروشیمی های منطقه، کرونا را شوخی گرفته و بخشنامه وزارت نفت برای کاهش ساعت کاری، جلوگیری از بازگشت کارکنان اقماری نقاط آلوده و کم کردن تراکم سرویس های ایاب و ذهاب یا خوابگاه کارگران را به اجرا در نیاورده اند.

بی اعتنایی برخی جایگاههای سوخت به بخشنامه مهم

علاوه بر این، پیام های مردمی حکایت از آن دارد که دستورالعمل شرکت نفت مبنی بر اینکه مردم به نازل های سوخت دست نزده و نیروهای حاضر در جایگاهها اقدام به سوخت گیری خودرو می کنند تا از آلودگی های احتمالی پیشگیری شود، در اغلب پمپ بنزین های استان مورد بی توجهی واقع شده است.

ماجرای کاسبان کرونا ادامه دارد

جدا از این، بازار استان بوشهر مانند سایر نقاط کشور هنوز گرفتار کاسبان کرونا می باشد، طوری که ماسک، الکل بهداشتی و اقلام ضدعفونی کیمیاست، اتفاقی که مشکلاتی را ایجاد کرده و نگرانی ها از نبود برخی اقلام را افزایش داده است.

پرس و جوی عصر دوشنبه خبرنگار «خلیج فارس» از داروخانه های بوشهر بیانگر تامین نشدن اقلام بهداشتی شامل ماسک، ژل ضدعفونی کننده و دستکش یک بار مصرف موردنیاز شهروندان است.

تقاضا به قدری افزایش یافته که حتی مغازه هایی که ارتباطی با فروش این محصولات ندارند برگه ای پشت شیشه مغازه چسبانده که روی آن نوشته شده «ماسک، الکل، دستکش یک بار مصرف و هرگونه ماده ضدعفونی کننده ای نداریم، لطفا نپرسید!»

همچنین وقتی از داروخانه ها و کالاپزشکی ها درباره زمان رسیدن اقلام بهداشتی سوال می شود، مشتریان را به زمان نامشخص حواله می دهند.

کمبود امکانات حفاظتی در مراکز بهداشتی

از طرفی مشاهدات «خلیج فارس» از درمانگاهها و مراکز بهداشتی شهر بوشهر نیز حاکیست نیروهایی بدون ماسک و تجهیزات موردنیاز، به فعالیت مشغولند و وقتی دلیل این شرایط از آنها سوال می شود، به کمبود امکانات اشاره می کنند.

حتی پیام هایی از بیمارستان شهدای خلیج فارس به عنوان بیمارستان اصلی بیماران کرونا به «خلیج فارس» ارسال شده که از کمبود اقلامی مثل ماسک مخصوصا ماسک n95، دستکش، محلول ضدعفونی و شیلد محافظ صورت انتقاد و گلایه می شود.

نامه تند وزیر بهداشت به وزیر صنعت و تجارت نیز موید این مطلب است. نمکی روز دوشنبه در بخشی از نامه اش، خبرهای مسئولان درباره تولید میلیون ها ماسک در کشور را عوام فریبی دانسته و نوشته: «متاسفانه این عوام فریبی، اینجانب و همکارانم را به شدت مورد شماتت و تحت فشار قرار داده…. بی تردید مدیریت شرایط پیچیده کنونی شیوه ‌ای متفاوت می‌طلبد که در ساز و کارهای موجود و جسارت بی حاصل امروزی، دست آوردی نصیب کشور، مردم درمانده در بیماری و همکاران بی پناه اینجانب در بیمارستان های آلوده نخواهد شد.»

از طرفی امروز کلیپی در فضای مجازی مبنی بر واردات محموله های ماسک به فرودگاه بوشهر جهت انتقال به تهران دست به دست شده، اما درخصوص سهم بوشهر از آن اشاره ای نشده است.

نمایش چند روزه در اتوبوس های بوشهر!

از شما چه پنهان، ظرف های مایع ضدعفونی دست که هفته قبل در اتوبوس های شهری بوشهر نصب شده بود، به اذعان مسافران، این هفته خالی از مایع شده و گویا این کار نمایشی یک هفته ای بوده است.

اغلب نانواها کرونا را جدی نگرفته اند

درخصوص موضوع مهمی مثل بهداشت نان نیز هرچند حساسیت های بهداشتی مردم و نانواها بیش از گذشته شده، اما اغلب فعالان این صنف در روزگار ما قبل از پیدایش ویروس کرونا سیر می کنند(!) و با همان دستی که پول می گیرند، نان مشتریان را تحویل می دهند.

این درحالیست که طبق مصوبه کارگروه استانی مقابله با کرونا به ریاست استاندار، قرار بوده نانواها فردی جدا برای تحویل نان به مردم داشته باشند، یا آنکه نان را در بسته تحویل مشتریان داده تا از شیوع ویروس و آلودگی به کرونا پیشگیری شود. (هرچند سلامت نان از مسیر نانوایی تا خانه هم باید مورد توجه مردم باشد و توصیه شده قبل از مصرف گرم شود.)

دست آخر آنکه به نظر می رسد سفید ماندن بوشهر از کرونا می تواند طولانی تر باشد، اگر در کنار همت هم استانی ها بر رعایت بهداشت فردی، مسئولان هم این ویروس را جدی تر بگیرند و خلاهای ذکر شده برای پیشگیری و مقابله را اصلاح کنند.

اگر نکات یا کمبودهای دیگری در زمینه مقابله با کرونا در استان بوشهر مدنظر شماست، لطفا در بخش نظرات همین مطلب ارسال فرمایید

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=9297

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.