تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
فوری:

بیمارهای عفونی و ایدز، در یک قدمی کارکنان خدمات شهری کنگان + تصاویر

  • کد خبر : 9121
  • 26 دی 1398 - 12:46
بیمارهای عفونی و ایدز، در یک قدمی کارکنان خدمات شهری کنگان + تصاویر
روزانه تعداد زیادی پسماند پزشکی از نوع زباله‌های عفونی و زباله‌های تیز و برنده تنها از بیمارستان کنگان به مدیریت پسماند شهرداری تحویل داده می‌شود، مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی بی‌خطر نکردن پسماندهای عفونی و به خطر انداختن سلامت، بهداشت و محیط زیست جامعه جرم است

اختصاصی امواج نیوز، روزانه تعداد زیادی پسماند پزشکی از نوع زباله‌های عفونی و زباله‌های تیز و برنده تنها از بیمارستان کنگان به مدیریت پسماند شهرداری تحویل داده می‌شود، مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی بی‌خطر نکردن پسماندهای عفونی و به خطر انداختن سلامت، بهداشت و محیط زیست جامعه جرم است اما این بحران هر روز ابعاد پیچیده‌تری پیدا کرده و درگیر پاسکاری میان سازمان‌های متولی شده و گاه به فراموشی سپرده می‌شود، پسماندهای عفونی و پسماندهای شیمیایی بایستی در کیسه زباله مقاوم زرد رنگ جمع آوری و در مخزن زرد رنگ دارای علامت مخصوص، قابل شستشو و ضد عفونی، نگهداری شوند.

زباله های نوک تیز و برنده صرف نظر از اینکه آلودگی داشته یا نداشته باشد در جعبه یا محفظه مقاوم ( S.B ) مخصوص جمع آوری گردد. ظروف جمع آوری این اجسام باید ضد سوراخ شدن بوده و در پوش مناسب داشته باشد و جنس این ظروف به قدری سخت و نشت ناپذیر باشد که نه فقط اجسام برنده و نوک تیز بلکه هر گونه بقایای آبگونه های موجود در سرنگ ها را در خود نگه دارد.

 

 

جان مردم بازیچه نیست

آنچه در تصویر می بینید، زباله های عفونی بیمارستان کنگان است که متاسفانه به علت بی توجه ی با زباله های غیر عفونی در یک کیسه جمع آوری شدند. زباله ها بدون برچسب و حتی بی خطر سازی نشده اند با وجود اینکه بیمارستان دارای دستگاه بی خطر سازی می باشد. چرا بازی با جون مردم؟

جان مردم بازیچه نیست که با رها سازی زباله های عفونی اطراف شهر، سلامت جامعه را تهدید کنیم. زباله های بیمارستانی باید ایمن سازی و خرد شوند، وزارت بهداشت و به تبع آن دانشگاه علوم پزشکی موظف اند که به منظور جلوگیری از بروز تخلف بر زباله های عفونی تمام بیمارستان ها و درمانگاه ها نظارت کافی داشته باشند.

 

 

(جمع آوری پسماند عفونی و عادی در یک کیسه زباله بدون بی خطر سازی)

 

جالبتر اینجاست که این اتفاق تازگی نداشته و مکرر شاهد آن هستیم در حالی که بارها جلساتی در این خصوص در فرمانداری کنگان برگزار شد ولی همچنان معضل حل نشده است. خدمات شهری شهرداری کنگان با بررسی کیسه های زباله به اداره محیط زیست، شبکه بهداشت و مسئول خدمات شهری درخواست حضور دادند.

این در حالی است که از رئیس بیمارستان و مسئول اپراتور دستگاه بی خطر سازی زباله ها نیز درخواست حضور شد اما از پاسخگویی امتنا کرده و مسئولین خدمات شهری را نادیده گرفتند. اداره محیط زیست با صورت جلسه کردن این معدن پسماند بجا مانده در بیمارستان، مهر بی تدبیری مدیریت بیمارستان امام خمینی کنگان را تایید کردند.

گفتنی است که زباله ها همچنان در بخشی از معدن زباله های بیمارستان دپو شده که بسیار خطرناک و نگران کننده است.

 

(تصاویری از پسماندهای دپو شده در بیمارستان)

 

چنانچه پسماندهای بیمارستانی یا پزشکی بدون ملاحظات ویژه امحا شوند، تمام مواد داروی، عفونی و میکروبی وارد خاک و با اولین بارندگی وارد آبهای زیرزمینی می شوند که سلامت جامعه را به خطر خواهند انداخت. مواد شیمیایی موجود در این دسته از پسماندها، گاهی موجب جهش سلولی و در نهایت منجر به سرطان و یا بیماریهای مادر زادی می شود.

شیرآبه های عفونی این زباله ها وارد آبهای زیرزمینی شده و سلامت مردم را به خطر می اندازد و همچنانکه گفته شد این زباله ها بر خاک، آب و اکوسیستم اثرمنفی می گذارد.

فقدان سیستمی مناسب برای نظارت بر زباله های خروجی از بیمارستان ها و انکار این موضوع از سوی مدیران بیمارستان می تواند بر حجم زباله های عفونی انباشته شده در اطرف شهر چند هزار نفری کنگان بیافزاید و این موضوع به تهدیدی برای سلامت کنگانی ها تبدیل شود؛ از این رو می طلبد که مسئولان ذیربط به جای پاک کردن صورت مساله هرچه سریع تر برای این موضوع چاره اندیشی کنند.

 

 

(اختلاط پسماند عادی با پسماند عفونی بدون بی خطر سازی شده)

 

لذا از شهرداری و مدیریت پسماند نیز درخواست می‌شود که ضمن حمل و نقل مناسب پسماندهای تفکیک شده و عدم اختلاط پسماند بی‌خطر شده (عادی) با پسماند ویژه، پنل عملیاتی انتقال پسماند را به وزارت بهداشت ارائه دهند و موارد تخلف بیمارستان‌ را در صورت مشاهده به وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر عالی جهت برخورد قانونی گزارش کنند.

گزارش: نوید کاردان . زینب تجمع

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=9121
  • نویسنده : نوید کاردان

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  1. ازتهیه کننده این مشکل صمیمانه تشکر و قدردانی می شود از شورای شهر فرماندار وسایر ارکان حکومت تقاضای رسیدگی داریم

  2. ماجنوبی ها چقدر بدبختیم یعنی توکنگان کسی غیر دکتر حیدری برای ریاست توبیمارستان پیدا نمیشه؟

  3. لطفا به داد ما کارگرای خدماتی بیمارستان امام خمینی (ره)شهرستان کنگان برسید باتوجه به اینکه تمام وقت دربیمارستان شاغل هستیم ولی متاسفانه بدون قراردادومزایای قانون کار هستیم حقوق رابصورت ساعتی دریافت میکنیم

  4. کارگرای خدماتی بیمارستان امام خمینی شهرستان کنگان باتوجه به اینکه تمام وقت دربیمارستان شاغل هستند ولی متاسفانه بدون قراردادومزایای قانون کار هستند حقوق رابصورت ساعتی دریافت میکنند

  5. لطفا بیمه نبودن کارگران خدماتی بیمارستان امام خمینی پیگیری کنید

  6. آقای کاردان لطفا متنی مستند درمورد بیمه نبودن کارگران خدماتی بیمارستان امام خمینی تهیه ودرج نمایید.متشکریم

  7. چرا اداره کارشهرستان کنگان بیمه نبودن (فرزندان ما)کارگران خدماتی بیمارستان امام خمینی ره پیگیری نمیکند؟

  8. ازامام جمعه محترم شهرستان عاجزانه درخواست میکنیم ازحقوق ضایع شده کارگران خدماتی بیمارستان امام خمینی کنگان دفاع کنند۰عدم قراردادوبیمه ودیگرمزایای قانون کار
    ازطرف کارگران اوتی بیمارستان امام خمینی کنگان

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.