به گزارش امواج نیوز، انتظار میرفت رسانههای جنوب استان بوشهر و غرب هرمزگان در راستای عمل به رسالت خود گزارش مفصلی به جهت تنویر افکار عمومی تنظیم و منتشر میکردند. آنچه در حادثه روز جمعه هفدهم آبان ماه ایست بازرسی «بندو » اتفاق افتاد، یک تصادف معمولی و ساده نبود. تصادفی بود که تعداد کشتههای آن با تعداد کشتههای زلزله ۹/۵ ریشتری آذربایجان شرقی برابری میکند! این تصادف تلنگری با شدت آهنگ بسیار بالا برای مسئولینی بود که میتوانستند با احساس مسئولیت بیشتر و مدیریت بهتر گام مؤثری در کاهش تلفات این حادثه بردارند اما دریغ و دردا …
فارغ از علت اصلی تصادف که میتواند عدم توجه به جلو راننده ی مزدا وانت باشد. علل دیگری در این رخداد دخیل هستند که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت. توجه به مدیریت ایمنی جاده یکی از عواملی است که نقش مؤثری در کاهش تصادفات جاده ای و پیامدهای ناشی از آن دارد. امری که در محدوده ایست بازرسی بندو توجه چندانی به آن نشده و مسیر فاقد علائم هشدار دهنده کافی میباشد و از طرفی عرض کم جاده و ارتفاع نسبتاً زیاد آن راه فرار از حوادث را برای رانندگان مسدود کرده است. کاش نهادهای ذیربط قبل از وقوع چنین حوادثی نسبت به ایمنسازی مسیر از طریق؛ نصب تابلوهای هشدار دهنده و ایجاد شیارهای لرزاننده یا اسکرید روی آسفالت اقدام میکردند نه بعد از وقوع حادثه. چرا که علاج واقعه را قبل از واقعه باید کرد. (راهداری بعد از این حادثه اقدام به ایجاد شیارهای لرزاننده و نصب علائم هشدار دهنده کرده است)
در حادثه فوق تلاش برای اطفاء حریق از سوی آتش نشانانی که به محل حادثه اعزام شده اند ستودنی است اما همه میدانیم زمان در امداد رسانی و رسیدن یگانهای امدادی به محل حادثه بسیار حیاتی است که متأسفانه بدلیل عملیاتی نبودن برخی از ایستگاههای آتش نشانی شهر و روستاهای عسلویه فاقد اثرگذاری لازم بودند. ایستگاههایی که بهدلیل بعد مسافت کمتر نسبت به سایر ایستگاهها به محل حادثه، میتوانستند نقش تأثیر گذاری در این واقعه داشته باشند.
به اعتقاد برخی از مردم منطقه، عدم بازگشایی اتوبان عسلویه-پارسیان یکی دیگر از علل حادث شدن این تصادف میدانند. علیرغم آماده بودن این اتوبان اما تعلل در افتتاح و بهرهبرداری از آن برای ساکنین منطقه جای سوال دارد. در این خصوص شنیدهها حاکی از آن است که آماده نبودن مکان مناسب برای استقرار عوامل ایست بازرسی در لاین دیگر این اتوبان، دلیل تأخیر در بازگشایی آن میباشد. امری که در نقطه ی مشابه آن یعنی ایست بازرسی لاورچهو واقع در سه راهی اشکنان (لامرد)- لنگه – پارسیان علیرغم مقاومت یکی از نهادها در نهایت با مصوبه ی شورای تأمین افتتاح و به بهرهبرداری رسید.
علی ایحال آنچه رخ داد قابل تغییر نیست اما می توان با هماهنگی بین سازمانی و اقدام به موقع از بروز حوادث مشابه دیگر پیشگیری کرد. تصادف در مرز استانهای بوشهر و هرمزگان و دو منطقه بزرگ صنعتی یعنی پارس جنوبی و صنایع انرژی بر پارسیان اتفاق افتاد. نقطه تلاقی دو منطقه صنعتی و وجود ظرفیتهای بالقوه، میتواند راه را برای همکاری بین سازمانی در دو شهرستان عسلویه و پارسیان بویژه احداث پایگاه امدادی مشترک در این محدوده از مبادی ورودی دو شهرستان فراهم نماید. پایگاهی که میتواند با کمترین زمان، مبادی ورودی شرق عسلویه و غرب هرمزگان را پوشش دهد و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری نماید. امید میرود فرمانداران شهرستانهای عسلویه و پارسیان با نگاهی تعاملی و انعطافپذیر در این راستا گام بردارند. إن شا الله / پیام عسلویه