تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024

آرامش پارک‌های کنگان، زیر چرخ موتورها له می‌شود

  • کد خبر : 8873
  • 09 بهمن 1398 - 11:29
آرامش پارک‌های کنگان، زیر چرخ موتورها له می‌شود

کیفیت فیزیکی فضای عمومی و امکانات و تسهیلات در آن می تواند باعث حضور مردم و ایجاد حیات جمعی شود اما استفاده نامناسب مردم از این فضاهای سبز و رعایت نکردن اصول و مقررات اجتماعی باعث مشکلاتی شده است که گاهی آزار دهنده است و متاسفانه برخی مسئولین نیز بی تفاوت از کنار آن ها عبور می کنند.

به گزارش امواج نیوز؛ در زندگی ماشینی امروز، گذراندن ساعاتی در پارک‌های شهر موجب آرامش و آسایش می‌شود تا خانواده‌ها از اوقات فراغت بهره خوبی را ببرند به خصوص در فصل پاییز که بهترین فصل جنوب استان می‌باشد، شهروندان تمایل بیشتری دارند تا ساعاتی از روز را به دور از گرما به تفریح بگذرانند.
مردم شهر کنگان نیز همزمان با صنعتی شدن و تغییر رویه زندگی به سمت آپارتمان نشینی رفته اند که این مسئله ضرورت وجود فضاهای سبز برای ایجاد روحیه و نشاط و شادابی را دو چندان کرده است؛ نکته قابل توجه اینجاست که مردم از همین فضاهای سبزی هم که وجود دارد به دلیل کاهش امنیت در برخی پارک‌ها که بهترین پناهگاه برای ایجاد نشاط و دوری از زندگی تمام آپارتمانی است، گریزان هستند و در حقیقت این مراکز کانونی برای سلب آسایش مردم شده اند.
پارک‌ها و فضای سبز شهری بهترین مکان برای پاسخ به این نیاز شهروندان است، به خصوص دهکده گردشگری مرجان کنگان که سال گذشته با حضور استاندار بوشهر بهره‌برداری شد.
این دهکده در دو فاز تعریف شده است. فاز اول آن حدودا به مساحت ۱۰ هکتار، در اواخر سال قبل توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر کنگان تکمیل و بهره‌برداری شد.
فاز اول این دهکده فضای خوبی را به سرانه فضای سبز و تفریحی شهر کنگان اضافه نمود. تقریبا در هر تعطیلاتی شاهد حضور گسترده مسافران از استان‌های همجوار به خصوص استان فارس در بندر کنگان هستیم. با بهره‌برداری از این ۱۰ هکتار دهکده گردشگری، فضای بسیار مطلوبی برای اسکان مسافران نیز ایجاد شد که این موضوع تا حدودی موجب تمرکز زدایی اسکان مسافران و همچنین ترافیک شده است.
اما در خصوص بحث تامین امنیت و نگهداری از فاز اول دهکده گردشگری متاسفانه به خوبی برنامه ریزی نشده است. ما اگر قبول داریم که دهکده گردشگری مرجان، از پول بیت المال و برای مردم است، باید در حفظ و نگهداری آن بکوشیم.
نکته دیگر این است که این دهکده برای استراحت، آرامش و آسایش مردم احداث شده است. متاسفانه شاهد حضور پر تعداد موتورسواران در داخل فضای دهکده و ویراژ آن‌ها هستیم؛ درست در جایی که مردم در حال استراحت و لذت بردن از مناظر اطراف هستند.
این دو موضوع علاوه بر نیروی محترم انتظامی و پلیس راهور، نیازمند دقت و رعایت خود ما نیز می‌باشد که هم در حفظ این دهکده بکوشیم و هم به با یک فرهنگ سازی صحیح، آرامش و آسایش افرادی که در این مکان مشغول به لذت بردن از مناظر و رفع خستگی هستند، حفظ نماییم.

«مهسا روشن» شهروند خبرنگار سایت امواج نیوز که از تردد موتورسواران در پارک‌ مرجان بسیار ناراحت و نگران است، می‌گوید: همین چند روز پیش بود که به پارک رفته بودیم، موتورسواری با کودکی که در حال دوچرخه‌سواری بود تصادف کرد، کودک به شدت زخمی شد، همه افرادی که آنجا حضور داشتند بهت زده و ناراحت به صحنه حادثه نگاه می‌کردند و دیگر رغبتی برای ماندن در پارک نداشتند.

«فاطمه دریانورد» یکی از خبرنگاران امواج نیوز نیز در این خصوص می‌گوید: «در پارک احساس امنیت و آرامش نداریم به خصوص پارک ساحلی این شهر. در روز جهانی کودک مشغول بادبادک بازی بودیم، همزمان دو موتور سیکلت به سمت فرزندم آمد که با ایستادن دخترم از ایجاد حادثه پیشگیری شد. در پارک هر لحظه باید نگاهم به فرزندم باشد که اتفاقی برای او نیفتد؛ به هر حال بسیاری از موتورسواران افرادی جوان و بی‌احتیاط هستند.»

«ابوذر رحیمی زاده» شهروند خبرنگار دیگری در این خصوص می‌گوید: موتورسواران از هر سمت و سویی که نگاه کنید وارد پارک‌های شهر می‌شوند، حتی از بعضی محل‌ها که موانعی ایجاد شده نیز به کمک همراهان خود موتور را بلند کرده و از موانع عبور می دهند، خلاصه اینکه نه پلیس آنگونه که باید برخورد می‌کند و نه خودشان اعتقاد چندانی به رعایت حقوق مردم دارند.

 

هیچ جوابی از مسئولین مربوطه دریافت نکردیم
چرا تابلوهای «تردد موتورسیکلت‌ها ممنوع» در حاشیه پارک‌ها برای تذکر به شهروندان نصب نمی‌شود؟ چرا فضاهای ویژه برای پارک موتورسیکلت‌ها ایجاد نمی‌شود تا راکبان این وسیله نقلیه با خیال آسوده از وسیله خود به پارک مراجعه کنند؟ چرا معاونت خدمات شهری با همکاری نیروی انتظامی از تردد موتورسیکلت‌ها در داخل پارک جلوگیری نمی‌کنند؟ چرا عوامل و نیروهای خدماتی شهرداری کنگان خود نیز با موتورسیکلت در داخل پارک‌ها تردد می‌کنند؟ چرا طرح‌های فرهنگی برای تامین آرامش بیشتر مردم انجام نمی‌شود؟ قرار نیست در پارک‌های شهر به جای صدای پرندگان، صدای موتورسیکلت‌ها شنیده شود.
و هزاران سوال دیگر که از این رو خبرنگار امواج نیوز جهت پیگیری موضوع چندین بار با شخص شهردار و همچنین روابط عمومی این شهرداری تماس برقرار کرد تا موضوع را از طریق آنها پیگیری کند اما متاسفانه بعد از گذشت چندین روز هیچکس پاسخگو نبود.

 

ضرورت ایجاد موانع در ورودی پارک‌ها
با توجه بر اینکه ورود موتورسیکلت‌ها به پارک ممنوع است، شهرداری‌ می‌تواند به گونه‌ای در ورودی پارک‌ها موانع ایجاد کنند که امکان ورود موتورسیکلت وجود نداشته باشد.
همچنین شهرداری می‌تواند با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی از ورود موتورسواران به پارک جلوگیری کند به این ترتیب که با نصب دوربین در ورودی پارک‌ها پلاک موتورسیکلت‌هایی که به پارک وارد می‌شوند را در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار دهد تا با اعمال جریمه، متخلفان کار ناشایست خود را تکرار نکنند.

مردم و مسئولین، همه باید کمک کنند
نقش مسئولین در ایجاد امنیت در پارک‌ها به چه صورت است؟ نقش فرهنگ در زندگی ما کجاست؟ به راستی تا کی قرار است برخی از ما به بهانه‌های واهی حقوق دیگران را زیر بار بی مسئولیتی‌های خود له کنیم؟ مسئولین امر در این زمینه اعم از نیروی انتظامی و شهرداری باید چاره ای برای این معضل بیندیشند و برای حفظ آرامش و امنیت این فضاها اقداماتی را مد نظر قرار دهند تا مردمی که خسته از دغدغه‌های زندگی ساعاتی را برای کسب شادابی به این پارک‌ها مراجعه می‌کنند بدون نگرانی از این فضاها استفاده کنند.
باشد که روزی مردم کریم سرزمینمان با ارتقاء فرهنگ اجتماعی خود، آرامش و امنیت را به یکدیگر هدیه دهند.

گزارشگر: نوید کاردان

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=8873
  • نویسنده : نوید کاردان

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.