تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
صدای مردم:

سرعت گیرهای نفس گیر کنگان / فرهنگ سازی یا تنبیه!

  • کد خبر : 8838
  • 29 مهر 1398 - 11:43
سرعت گیرهای نفس گیر کنگان / فرهنگ سازی یا تنبیه!

یکی از مواردی که در خیابان های کشور مان مشاهده می کنیم نصب سرعت گیر های فراوان است اما به واقع این سرعت گیر ها چقدر کمک به قوانین و رعایت آنها کرده است؟

به گزارش امواج نیوز، اگر شما در شهر کنگان زیاد رانندگی کنید، در طول مدتی که رانندگی کرده اید حداقل یکبار برای شما اتفاق افتاده است به یکباره در خیابان،جلوی خود یک برآمدگی را مشاهده کنید که بدون هیچ علائم و اخطاری می‌باشد و در آن لحظه دیگر فرصت کنترل سرعت را نداشته باشید، برای لحظاتی پرواز را با خودروی شخصی تجربه خواهید کرد.

در آن لحظه کمتر کسی را سراغ داریم که پس از این حادثه لب به ثناء باز نکند و از خجالت مسئول و غیر مسئول در زمینه این برآمدگی‌ها و سرعت گیرها در نیاید؛ اما به واقع در این زمینه مقصر چه کسی است؟ مردم یا مسئولین! این سوالی است که هر کسی به فراخور خود جواب می‌دهد و هیچ کس هم حاضر نیست در این زمینه مسئولیت خود را بپذیرد.

در نصب بسیاری از این سرعت کاه‌ها در کنگان، هیچ گونه استانداردی حتی رنگ آمیزی نیز رعایت نشده و همین امر موجب شده است نه‌تنها این ابزار فایده‌ای در کاهش سرعت نداشته باشند، بلکه گاهی با کارکرد معکوس سبب افزایش ریسک، هزینه و اختلال در ترافیک شده و نهایتاً به ابزاری ناکارآمد در شهر تبدیل شوند.

سرعت گیر

افزایش روزافزون و قارچ گونه سرعتگیرهای غیر استاندارد و غیر فنی در سطح شهر کنگان نه تنها آرامش را از شهروندان گرفته، بلکه به افزایش میزان ترافیک و افزایش تصادفات نیز کمک کرده است.

سرعت گیرها ارتباط نزدیکی با تعمیرکاران جلوبندساز دارند. در این وضعیت اقتصادی این تعمیرکاران بازار خوبی حاصل از خرابی خودروها از سرعت گیرها دارند.

یکی از رانندگان تاکسی کنگان درباره این نوع سرعت گیرها در سطح شهر گفت: رانندگان همیشه جلوبندی‌های ماشین شان به خاطر وجود سرعت گیرهای زیاد در سطح شهر، خراب است که باید هر چند وقت یک بار ماشین‌های خود را سرویس کنند و هزینه زیادی را در بر می‌گیرد.

متأسفانه در کنگان نیز تقریبا هیچگونه مطالعه دقیقی در مورد طراحی و چگونگی جانمایی سرعت گیرها صورت نگرفته و غالبا بدون در نظر گرفتن اصول فنی و استانداردها به ساخت این سرعت گیرها مبادرت می‌شود. در این خصوص شهرداری کنگان بدون نگاه کارشناسانه، به خاطر عدم توجه بعضی از رانندگان به قانون، در سطح خیابان‌های اصلی شهر و حتی پشت چهارراه‌های شهر سرعت گیر نصب کرده است. سرعت گیرهایی که گاه باعث ایجاد تصادف و ترافیک نیز می‌شود.

نصب سرعتگیر قبل از چهاراه از هر دو سمت

اما از نظر استانداردهای بین المللی، سرعتکاه یا (Hump) که از این ابزار با نام سرعتگیر ملایم نیز یاد می‌کنند، اکثرا از جنس آسفالت است و می‌بایست ارتفاع بلندترین نقطه سرعتکاه بین۷ تا۱۰ سانتی‌متر و پهنای آن بین ۳٫۵ تا ۶٫۷ متر باشد. درحالی‌که در برخی معابر کنگان شاهد وجود تپه هستیم تا سرعت‌گیر، که این موضوع اصلاً زیبنده این شهر نیست.

بایستی در زمینه سرعت رانندگان، به جای تنبیه فرهنگسازی شود که سرعت مطمئنه ضامن سلامتی آنهاست و رعایت نکات ایمنی را یک اصل کنیم و فرد به این باور برسد که به علائم راهنمایی و رانندگی و هشدارهای ایمنی توجه کند؛ این مساله نیز با توسل به زور هیچگاه به نتیجه نخواهد رسید و هر چقدر اهرم جریمه بالاتر برود شهروندان هم میزان نارضایتی شان از مسئولین بالاتر می‌رود و هم اینکه تخلفات پنهانی شان بیشتر می‌شود.

نصب سرعتگیر قبل از میدان از هر دو سمت

به عنوان مثال طبق اعلام پلیس‌های راهور و راهنمایی و رانندگی، تا کنون سرعت گیرها هیچ تاثیری در کاهش سرعت نداشته و افراد با همان سرعتی که حرکت می‌کنند به مسیر خود ادامه می‌دهند و یا در مورد دیگری که امروزه مشاهده می شود از زمانی که جریمه‌ها افزایش یافته و دوربین‌های کنترل سرعت نصب شده است پلاک برخی از خودروها ناخوانا شده است و این‌ به دلیل برخورد غلط پلیس با رانندگان بوده است.

خبرنگار: نوید کاردان

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=8838
  • نویسنده : نوید کاردان

ثبت دیدگاه

  1. شمارا به خدا قسم سرزده به بیمارستان امام خمینی کنگان بیایدومشکلات بیمارها راپیگیری کنید۰(درجه تب برای اندازه گیری تب بیمار دربیمارستان پیدانمیشه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.