تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
مقاله:

سرزمین الماس ها

  • کد خبر : 8212
  • 03 شهریور 1398 - 23:47
سرزمین الماس ها

۱۲۰میلیارد دلار درامد چهارساله، قطب اقتصادی ایران و تنها یک صندلی سبز در بهارستان !!! ثروتی که پایه و اساس قدرت نیست.

امواج نیوز – محمود منصوری، امروز حرف اول را در حوزه های مهم اقتصادی، استراتژیک ، پتانسیل ها و حتی نظامی حوزه ی جنوبی استان بوشهر که شامل شهرستان های جم، دیر، کنگان و عسلویه است را در کشور میزند !

در این یاداشت قصد بر این است که به معرفی سرزمین الماس ها پرداخته شود ، بدان امید که مسوولین بلند پایه کشور، رئیس جمهور محترم، وزیر نفت، مجلس شورای اسلامی، این ظرفیت بی همتا در حوزه های مختلف را آشکارتر ببینند، و نسبت به بی مهری که به مردم استان بوشهر و مخصوصا چهار شهرستان جنوبی « دیر ، کنگان ، جم و عسلویه » شده را با تصمیمات عادلانه ، و قانون گذاری جدید در مجلس باعث شوند ، این خطه از ایران که اقتصاد کشور را شکوفا کرده را از محرمیت در بیاورند.

 

شهرستان عسلویه و کنگان
به نقل از مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به افزایش تولید سالانه میدان عظیم گازی پارس جنوبی در عسلویه به ۲۵۰ میلیارد متر مکعب تا پایان سال ۹۶ رسیده و ارزش تولید در این میدان تا سال ۹۶ به سالانه ۱۲۷ میلیارد دلار درامد برای کشور به ارمغان می آورد .
به گواه اسناد موجود و معتبر ۱۷ میلیارد دلار مجتمع گاز پارس جنوبی ، ۲۳ میلیارد دلار درامد صنایع پتروشیمی ، فقط در یک سال برای کشور درامدزایی دارد .و این یعنی نزدیک به ۴۵ درصد از درامد کل کشور ، فقط از این دو مجموعه گاز و پتروشیمی در حوزه کنگان و عسلویه است !

خط مرزی دریایی خاص ۲۱۰ کیلومتر از کنگان تا بندو شهرستان های دیر ، کنگان و عسلویه را بهم گره زده است و در این میان پارس شمالی و پارس جنوبی که سرشار از منابع گازی عظیم در خاورمیانه هستند و بزرگترین منبع گازی خاور میانه را تشکیل خواهند داد .
ظرفیت بنادر، حمل و نقل های دریایی و پتانسیل استفاده از این خط طولانی مرزی نیز خود بستر مناسبی برای سرمایه گذاری و درامدزایی بیشتر است.

 

شهرستان دیر
داری سه بخش دیر ، بردخون و آبدان است و در این میان بندر دیر بزرگترین بندر صیادی کشور است ، بردخون شهر عالم خیز و شاعران بنامی چون مفتون و فایز است و گفتنی ست ایت الله حسینی بوشهری ، نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری اصالت از این شهر دارد .
بخش ابدان گرچه از نوار ساحلی فاصله می گیرد ، اما از لحاظ انبوه کاشت صیفی جات و در شرایطی که درهیچ کجای کشور در اواخر پاییز و اوایل زمستان ، صیفی جات کاشت نمیشود ،عمده ی مصرف گوجه کشور را تامین می کند ودر نوع خود باز منحصر به فرد است .

 

تاریخی و گردشگری

سیراف از توابع شهرستان کنگان بندری دارای قدمتی هزاران ساله ، و تاریخی در قلب ثروت به تاریخ پیوسته ، با تمدنی تاریخی ، بندری که قبل از میلاد ، بندر تجاری مهمی در دنیا محسوب میشده است و در این بندر به تمام دنیای آن روز داد و ستد اقتصادی انجام می گرفته و کماکان یکی از جاذبه های گردشگری جنوب کشور برای توریست ها محسوب می شود .
بندری که توانسته در حافظه ی تاریخی ثبت شود.متاسفانه در حافظه ی مدیران مربوطه ثبت نمی شود که نمی شود.

شهرستان جم ( فرهنگی ، اقتصادی)

شهرستان جم که به نگین سبز استان بوشهر مشهور است، دارای دو بخش مرکزی جم و بخش ریز می باشد ، شهر انارستان و بهارستان از دیگر شهرهای این شهرستان محسوب می شوند .
شهرستان جم با ارتفاع بالایی از سطح دریا آب و هوایی نزدیک به شیراز دارد.پالایشگاه فجر جم که زمانی بزرگترین پالایشگاه گاز خاورمیانه بود را در خود جای داده ،هم اینک هم ۶۵ درصد گاز خانگی و صنعتی کشور از این پالایشگاه تامین میشود ، شهر جم را می توان ایران کوچک نامید ، شهری که میزبان شهرک های مسکونی نفت و گاز پارس است ، از هر شهر از ایران حتما نماینده هایی در شهرک های مستقر در جم ساکن هستند .
جم به بام فرهنگی استان بوشهر معروف است تعدد انجمن های ادبی ، و شاهنامه خوانی ، و شعر خوانی در مجالس و محافل از قدیم ایام باعث شده تا مردمان جم به زبان فارسی کتابی صحبت کنند .
باشگاه فرهنگی ورزشی ، و لیگ برتری پارس جنوبی جم از ظرفیت های ورزشی استان بوشهر ، محسوب میشود ، و باعث نشاط اجتماعی در جنوب استان شده است ، امید است وزارت نفت ، منطقه ویژه اقتصادی پارس ، مجتمع گاز ، مجموعه پتروشیمی های مستقر در عسلویه ، استاندار بوشهر ، به وظایف ذاتی خود در قبال محیط پیرامونی احساس مسوولیت کنند و تنها امید این روزهای ما که همانا تیم فوتبال پارس جنوبی است ، از بحران نابودی نجات بدهند .

شهر انارستان (فرهنگی ،سیاسی)

انارستان شهری از توابع شهرستان جم به دلایل متعدد ی ، به جرات می توان گفت ؛ یکی از شهرهای در نوع خود منحصر به فرد فرهنگی و سیاسی کشور می باشد .
انارستان شهری که مصدق و فردوسی را با افتخار در خود جای داده است ، شهری که به تنهایی نیمی از انجمن های مردم نهاد استان بوشهر ، در این شهر کوچک فعالیت دارند .
انارستان شهری با مردم پرسشگر و مطالبه جو ، شهری که پایگاه جریان چپ و اصلاح طلب جنوب بوشهر است و زبانزد خاص و عام شده ، شهر نافرمانی مدنی و کنش های مدنی برازنده این شهر است .
انارستان را با این ویژگیها میشناسیم ( کمربند فرهنگی جنوب ) گفتنی است عسکر جلالیان نماینده مجلس هشتم ، شهروند انارستان محسوب می شود .
نکته کور راجع انارستان ، این است که در محاصره خط لوله های گاز و برق فشار قوی گرفتار شده ، و نزدیک به ۳۰۰ هکتار اراضی این شهر در تصرف شرکت ملی گاز ایران است !

فعالیت های محیط زیستی

نبض زمین و باور زمین ، دو انجمن فعال محیط زیستی با رویکرد علمی ، افرادی با کنش محیط زیستی کمک فراوانی به محیط زیست دو شهرستان عسلویه و کنگان کرده اند ، و همه ی خطراتی که متوجه محیط زیست استان بوشهر شده را به گوش مسوولین مربوطه می رسانند ، امید است مسوولین محیط زیست استان و کشور به توصیه های علمی انان ، نگاه در خور توجهی داشته باشند .

از دیگر ویژه گی های این خطه زر خیز کشور می توان به این موارد اشاره کرد .
۱- دو فرقه شیعه و سنی که مسالمت آمیز و در سالیان متوالی با هم زندگی می کنند .
۲- دو موقعیت ویژه کوه و دریا
۳-جنگل های طبیعی هرا و هاله که از جاذبه ی گردشگری فوق العاده ای برخوردارند .
۴- ، ۸۸ فروند شناور نظامی که امنیت خلیج فارس را تامین می کنند در سواحل این شهرستانهای بندری حضور چشمگیری دارند
۵-ضعف زیر ساخت ها موجب رشد نیروی انسانی نشده است .
۶-ظرفیت های صیادی ، سفاری ، و تجاری ، کشاورزی ، نخیلات ، گردشگری ، از دیگر نکات و ویژگیهای این چهار شهرستان تلقی میشود .

کمبودها و ضعف ها

√فلرها و پسماند های صنعتی ، که محیط زیست منطقه را در خطر نابودی کشیده است .
√ کماکان این بندرها ، دارای اسکله مدرن و با ظرفیت اقتصادی نیستند
√هیچ کدام از این بندرها بندر آزاد تجاری نیستند
√زیر ساخت های این چهار شهرستان ، از جمله راه ها ، بهداشت ، شهرسازی و توسعه ی همه جانبه با توجه به ظرفیت عظیم اقتصادی و منابع سرشار از دلارهای نفتی و گاز ، پتروشیمی در توسعه این شهرها استفاده نشده است.

مقایسه و عدالتی که نیست !!
شهرستان آبادان با ۲۹۸۰۰۰ هزار نفرجمعیت ، دارای سه نماینده در مجلس شورای اسلامی است ، اما چهار شهرستان (دیر ، کنگان ، جم و عسلویه ) با ۳۰۰۰۰۰ نفر جمعیت تنها صاحب یک کرسی در مجلس هستند ؟!
در مقایسه ی ظرفیت های اقتصادی بین آبادان و این حوزه به یک پرسش بی پاسخ میرسیم که چرا این حوزه با این همه ظرفیت دارای دو و یا سه نماینده نم یشود ؟
اگر قرار است تصمیمات در حوزه انرژی در کمیسیون انرژی مجلس گرفته شود ، می بایست رئیس کمیسیون انرژی به این حوزه برسد و حق « وتو» کمترین خواسته ماست .

رشد جمعیت و نفوس مسکن

کنگان ۱۶۳ درصد ، جم ۸۲ درصد عسلویه ۳۶ درصد ، دیر ۲۵ درصد ، رشد جمعیت نسبت به جمعیت قبلی خود در کوتاه ترین مدت داشته اند .

امروز نگرانی اکثر فعالین سیاسی، اجتماعی، فرهنگی ، محیط زیست در شهرستان های مذکور، به حاشیه رفتن ظرفیت های عظیم در بخش های مختلف و کم رنگ شدن این فعالیت ها در دراز مدت است .
آیا وقت آشتی با سرمایه های علمی، فرهنگی، سیاسی، و اقتصادی این منطقه نرسیده است؟
آیا جم، دیر، کنگان، و عسلویه، بال های پرواز کشور عزیزمان نیستند؟پس چرا در قیاس با دیگر مناطق از توجه بسیار کمتری برخوردارند؟
کافی ست یک درصد درامد حاصله از مجتمع گاز پارس جنوبی و پتروشیمی ها به این چهار شهرستان برسد .
این عدد نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان است ؟!
۹۹ درصد برای توسعه اقتصاد کشور ، یک درصد برای مردم محروم استان بوشهر
تصویب نشد !

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=8212

ثبت دیدگاه

  1. کرده را از محرمیت در بیاورند.

     

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.