تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024

صعود گروه کوهنوردی رادین کنگان به قله دماوند + تصاویر

  • کد خبر : 8154
  • 03 شهریور 1398 - 16:36
صعود گروه کوهنوردی رادین کنگان به قله دماوند + تصاویر

امواج نیوز، تیم سه نفره کوهنوردی رادین کنگان به قله دماوند صعود کردند.

به گزارش امواج نیوز، تیم سه نفره کوهنوردی رادین کنگان به سرپرستی عبدالله سبوطی و همراهان ابراهیم علیپور و حسن بهمنی در مرداد ماه امسال قله دماوند را فتح کردند.

عبدالله سبوطی در گفتگو با خبرنگار ما با توصیف مسیر ادامه داد : برنامه در غالب تیم سه نفره بسته شد که ساعت حرکت از گوسفند سرا ۱۱:۲۰ دقیقه به سمت بارگاه سوم ساعت ۱۷ به بارگاه رسیدیم و روز بعد صبح ساعت ۴:۳۰ دقیقه حرکت به سمت قله و ساعت ۱۵ موفق شدیم قله دماوند بام ایران را فتح کنیم.

وی در خصوص مسیر های صعود افزود : این مسیر از قدیمی ترین مسیرهای دست یابی به قلۀ کوه دماوند است. دسترسی به مسیر جنوبی صعود، از طریق پلور و رینه امکان پذیر است. در نیمه های جادۀ آسفالتی متصل کنندۀ این دو نقطه به یکدیگر، مسیری خاکی و ناهموار به سمت شمال وجود دارد که با تابلویی کوچک مشخص شده است. این مسیر به گوسفندسرا و مسجد صاحب الزمان واقع در ارتفاع ۳۰۰۰ متری منتهی شده که مبدا صعود به قلۀ دماوند از مسیر جنوبی است. پس از آن، مسیر به سمت بارگاه سوم در ارتفاع ۴۱۵۰ متری ادامه می یابد. برای حمل بار در این فاصله می توان از چهارپایان استفاده کرد. پس از بارگاه سوم و ادامۀ مسیر از سمت چپ آبشار یخی، به تپه گوگردی می رسیم که حاصل آخرین فعالیت های آتشفشان دماوند است. گاز گوگرد از حفره های متعدد سنگ های گوگردی پراکنده در این ناحیه متصاعد شده و سبب سوزش چشم و گلو می شود. ادامۀ مسیر در یک شیب نسبتا تند به قله ختم می شود. میانگین زمان لازم برای طی کردن فاصلۀ بارگاه اول تا بارگاه سوم ۴ ساعت و از بارگاه سوم تا قله ۶ ساعت می باشد.

سبوطی در ادامه مسیر قرارگاه رینه گفت: این بنا که به مکان چای خوری موسوم بود، بعد از شهریور سال ۱۳۲۰ به صورت متروکه باقی مانده بود و سپس به فدراسیون کوهنوردی واگذار شد. این مکان به همت فدراسیون کوهنوردی کشور در سال ۱۳۴۸ به عنوان پناهگاه بازسازی شد. ساختمان اصلی آن در سال ۱۳۶۶ ساخته شده که مکانی است برای مستقر شدن صعود کنندگان از جبهۀ جنوبی، این پناهگاه و استراحتگاه در جنوب خیابان اصلی شهر، در ارتفاع ۲۰۸۰ متری قرار دارد. این مکان نخستین نقطۀ صعود از جنوب یا جنوب شرقی کوه است و گنجایش ۳۰ نفر را دارد.
وی افزود : سومین پناهگاه در یال جنوبی دماوند، بارگاه سوم با ارتفاع ۴۱۵۰ متر است. بنای فلزی این پناهگاه در سال ۱۳۴۵ در ارتفاع ۴۱۵۰ متری ساخته شد که در زمان خود پناهگاهی مجهز به شمار می آمد، این پناهگاه به علت سقوط بهمن بزرگی در زمستان سال ۱۳۵۱ از بین رفت و دوباره یک سال پس از آن، یک بنای سنگی جایگزین آن شد، گنجایش آن حداکثر برای ۳۰ نفر است و در پیرامون آن مکان هایی برای چادر زدن وجود دارد. فشار هوا در بارگاه سوم ۵۴۰ میلی متر جیوه است.
سرپرست این تیم در خصوص مجتمع کوهنوردی دماوند ادامه داد: این پناهگاه ۵۰ متر بالاتر از پناهگاه بارگاه سوم قرار دارد. کار ساخت این مجتمع از سال ۱۳۸۵ شروع شد و در ۸ شهریور ۱۳۸۷ گشایش یافت. مساحت آن ۴۶۰ مترمربع است و ۲۰۰ نفر ظرفیت دارد. این بنا در ارتفاع ۴۲۰۰ متر ساخته شده است.

سبوطی در ادامع از امکانات این مجتمع گفت : اتاق های کمک های اولیه، انبار کوله، انبار عمومی، غذاخوری، آشپزخانه، ظرفشویی کوهنوردان، اتاق مدیریت، اتاق خواب عمومی، اتاق خواب اختصاصی و سرویس بهداشتی عمومی

خبرنگار محمد سفالی

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=8154

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.