تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
رییس محیط زیست شهرستان کنگان

شرجی اسیدی مهمان تابستانه کنگان

  • کد خبر : 7740
  • 08 خرداد 1398 - 15:56
شرجی اسیدی مهمان تابستانه کنگان

آذریار :با توجه به موقعیت منطقه و شرایط آب و هوایی، کنگان شرجی اسیدی دائمی بخاطر رشته کوه های موجود و حبس شدن هوا، عملا فرار هوا ممکن نبوده و سکون هوا به همراه شرجی اسیدی همواره محیط زیست و زیستمندان این منطقه را در معرض هوای آلوده و تاثیرات سوء آن قرار می دهد .

به گزارش امواج نیوز، احمد آذریار رئیس اداره محیط زیست شهرستان کنگان در نشست خبری با خبرنگار امواج نیوز گفت: سیستم تصفیه فاضلاب پالایشگاه ها ناقص طراحی شده است و پساب با بار آلودگی بالا روانه دریا میکنند.
وی در خصوص وضعیت موجود محیط زیست دریایی اظهار داشت: قرار گرفتن صنایع در مجاور دریا و استفاده از آب دریا به عنوان منبع پذیرنده پسابهای تصفیه شده و امکان ورود فاضلابها و حتی مواد نفتی به دریا به طرق مختلف به مرور برکیفیت اب دریا تاثیرات سوء خواهد گذاشت .
انجام پروژه های مطالعاتی برای تعیین وضعیت سلامت اکوسیستم دریا و آبزیان می بایست انجام شود که در این ضمینه نیاز به توجه اساتید، دانشگاه ها‌ و دانشجویان شهرستان بسیار احساس می شود.

رییس اداره محیط زیست کنگان با اشاره به اینکه حق آلایندگی تا کنون در مسیر آسیب شناسی محیط زیست و رفع آلایندگی هزینه نشده است، ادامه داد: نبود ایستگاه های پایش آب دریا و عدم استقرار پاسگاه محیط بانی دریایی از مشکلات محیط زیست شهرستان است؛ با تجهیز شهرستان به این امکانات منشا آلودگی ها اصولی رصد شده و دسترسی به آلودگی های دریایی سریعتر انجام خواهد شد .

آذریار اضافه کرد : محدوده جزر و مدی اهمیت زیادی در بحث زنجیره ی ابتدایی اکوسیستم دریا دارد که با استقرار صنعت در کنار دریا بخش زیادی از بین رفته است ، همچنین صخره های مرجانی بر اثر خاک ریزی در دریا و استحصال زمین برای استقرار فلر ها از بین رفته است .

احداث زیستگاه های مصنوعی تکثیر آبزیان می تواند تا حدودی برای جبران این تخریب ها مفید باشد
وی افزود: هزینه و اعتبار مطالعات تحقیقاتی، ایستگاه های پایش ذکر شده و اصلاح و کم کردن آسیب های ایجاد شده ناشی از حضور صنعت، باید توسط شرکت های مستقر و سازمان منطقه ویژه در قالب پیوست سلامت و تعهدات اجتماعی تامین شود .

رییس اداره حفاظت محیط زیست در خصوص وضعیت آلایندگی صنایع شهرستان کنگان عنوان کرد: خروجی فلرها، سوختن مواد ضایعاتی در چاله ها ، خروجی دود کش های مختلف پالایشگاه، مخازن ذخیره میعانات گازی ، حوضچه های نگهداری پساب صنعتی در واحد تصفیه پساب از منابع تولید آلاینده هوا می باشند . همه واحدهای پالایشگاهی از زمان شروع بهره‌برداری برداری در لیست صنایع آلاینده شهرستان قرار داشته و به اداره امور مالیاتی جهت دریافت عوارض معرفی شده اند.

نقش شهرستان در این خصوص تهیه لیست صنایع آلاینده بوده است که انجام وظیفه نموده است .
آذریار درباره شیوه تقسیم عوارض می گوید :تقسیم عوارض آلایندگی قاعدتا می بایست بر اساس قانون نحوه توزیع عوارض صورت بگیرد و اینکه تا کنون به شکل انجام شده است اداره شهرستان اطلاعی ندارد .
تقسیمات حق آلایندگی به تاثیر پذیری و شدت تاثیرگذاری آلاینده ممکن است به شهرهای یک شهرستان، به شهرستان های یک استان و یا به شهرستان های استانهای همجوار تعلق بگیرد که در خصوص مورد آخر توسط سازمان محیط زیست تشخیص داده می شود .

آذریار گفت: محیط زیست شهرستان فقط در تنظیم لیست صنایع آلایندگی نقش دارد ولی برای تقسیم آلایندگی کمیته ای با مدیریت معاون برنامه و بودجه استاندار، مدیر کل محیط زیست، فرمانداران شهرستان های تحت شعاع واداره امور مالیاتی در استان تشکیل می شود . در زمان تاثیر پذیری چند استان ، این کمیته در مرکز کشور با ریاست معاون برنامه و بودجه کشور، نماینده سازمان امور مالیاتی استانهای مربوطه، ریس سازمان برنامه و بودجه استانهای مربوطه و نماینده سازمان محیط زیست تشکیل می شود .

آذریار ادامه داد : اداره کل محیط زیست استان بوشهر نیز در مورد عدم تخصیص عوارض آلایندگی به شهرستان کنگان و موضوع اختصاص سهم به استانهای همجوار واکنش نشان داده و اسناد و مدارک لازم برای رد این موضوع به سازمان ارسال و در حال پیگیری می باشد .

وی گفت: با توجه به موقعیت منطقه و شرایط آب و هوایی، کنگان شرجی اسیدی دائمی بخاطر رشته کوه های موجود و حبس شدن هوا، عملا فرار هوا ممکن نبوده و سکون هوا به همراه شرجی اسیدی همواره محیط زیست و زیستمندان این منطقه را در معرض هوای آلوده و تاثیرات سوء آن قرار می دهد . لذا صفر شدن حق آلایندگی شهرستان و اختصاص سهمیه بالا به مناطق دورتر به نظر اصلا منطقی نیست و بیشتر به یک اشتباه شباهت دارد تا یک تصمیم نادرست.

آذریا در ادامه گفت: درست است که عوارض آلایندگی حق مردم منطقه است ولی هزینه شدن همین عوارض در راستای تامین سلامت و بهبود محیط زیست باید اولویت پی گیری ها باشد . رفع آلایندگی صنایع و داشتن محیط زیست سالم باید اولویت پی گیری ما باشد .
رییس محیط زیست کنگان در پایان گفت: داشتن یک تشکیلات نظارتی قوی در اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و ایجاد زیر ساخت های زیست محیطی متناسب با رشد صنعتی در شهرستان برای تشخیص و پی گیری رفع آلودگی ها باید از اولویت های ما در رسیدن به حق طبیعی مان برای داشتن یک محیط سالم برای زیستن باشد .

خبرنگار: زینب تجمع

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=7740

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.