تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024

جوانان را دریابیم

  • کد خبر : 7518
  • 29 فروردین 1398 - 10:07
جوانان را دریابیم

جوانان پرنشاط و کوشا در راهبرد توسعه ی علمی، اقتصادی ، معنوی و اجتماعی ایران ، جایگاهی ویژه در اندیشه ی رهبر معظم انقلاب دارند و «آقا» همواره از آنان به عنوان یک مسئله مهم ملی یاد می کند و در هر فرصتی آنان را می ستاید و وجودشان را نعمتی بی بدیل برای پیشرفت و تعالی کشور می داند.

امواج نیوز – حسین دهقان زاده، اگر چه پیوسته شاهد توطئه های بی شمار جوامع استکباری و تبلیغات زهرآگین نظام سلطه بر ضد ارزش ها و باورهای سترگ ایران اسلامی به ویژه در عرصه مدیریت کلان و هجوم ناجوانمردانه به ولایت فقیه بوده ایم اما طی سال های گذشته ، همواره سخنان، پیام ها و توصیه های اندیشمندانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ، چراغ راه و دلیل عمل و اندیشه ی اقشار گوناگون جامعه اسلامی و حتی جوانان نو اندیش و انقلابی کشورهای اسلامی بوده است.
در این میان اما جوانان پرنشاط و کوشا در راهبرد توسعه ی علمی، اقتصادی ، معنوی و اجتماعی ایران ، جایگاهی ویژه در اندیشه ی رهبر معظم انقلاب دارند و «آقا» همواره از آنان به عنوان یک مسئله مهم ملی یاد می کند و در هر فرصتی آنان را می ستاید و وجودشان را نعمتی بی بدیل برای پیشرفت و تعالی کشور می داند.
جوانی، آغازی پراز فراز و فرودهای روحی، جسمی، اجتماعی و سیاسی است. نسل جوان به عنوان سرمایه اصلی یک جامعه می تواند فرصت ها را قابل دسترس و تهدیدها را رفع کند. در عین حال جوانی یک مسئله اجتماعی همراه با نگرانی ها و ظرفیت تبدیل شدن به فرصت و تهدید است. جوانان به عنوان یک سازه اجتماعی، فرهنگی و زیستی، زمینه ساز و پاسخگوی بسیاری از تغییرات اجتماعی هستند. جوانی یکی از مهم ترین دوره های تکوین زندگی انسان است. این دوره از زندگی، در روند کلی تکوین انسان، دارای نقش عمده و تعیین کننده ای است. در این دوره شور قوای انسانی به حد بالایی از شکفتگی خویش می رسد و امید و آرمان خواهی به عنوان نیروی برانگیزاننده، این مجال را فراهم می سازد تا نسل جوان بتواند بیش ترین تأثیر را در جامعه داشته باشد.
جوانان از جمله مهمترین گروه های تاثیر گذار و تاثیر پذیر در تحولات اجتماعی و سیاسی هستند. رهبران نقش بسیار مهمی در اجتماعی شدن جوانان به لحاظ سیاسی برعهده دارند. امام خمینی به عنوان یک رهبر سیاسی –مذهبی با استفاده از مکانیزم های مختلف سبب حضور پررنگ جوانان در مقاطع حساس کشور از جمله جنگ تحمیلی، انتخابات، جهاد سازندگی و غیره شدند. در این پژوهش با استفاده از مدل رهبری سیاسی و به شیوه ی توصیفی – تحلیلی به ارزیابی موضوع تحقیق پرداخته ایم و نتیجه ی حاصل شده این است که امام خمینی بسترهای فعالیت سیاسی جوانان را فراهم آوردند و جوانان نیز حضور در عرصه های سیاسی و اجتماعی را متاثر از سیره ی سیاسی امام خمینی می دانند، حاصل بررسی آثار امام خمینی نشان می دهد که فرآیند جامعه پذیری است که آنان را به فرصت یا تهدید تبدیل می کند. جامعه پذیری یا تربیت منطبق با فطرت همراه با شناخت صحیح جوان، استفاده از راهبردها و مکانیسم های خاص، می توان جوان را در مسیر همدلی و فرصت قرار داد. جوان به دلیلی پاکی روح برای تحول و فداکاری آماده تر و انعطاف پذیرتر است. امام خمینی، به کارآمدی نسل جوان در عرصه سازندگی تأکید می کند و آنها را به منزله ذخیره عزت و اقتدار کشور تلقی کرده و اصلاح یک ملت را به اصلاح قشر جوان، منوط می کند.
حرکت جوانان به سوی جبهه ها با پیامهای پر نفوذ رهبر، نیز خود یک جریان «هنجار درونی » را به وجود آورد که تقریبا همه قشرها را فرا گرفت، به طوری که بسیاری از افراد مایل به رفتن جبهه ها شدند و نرفتن به جبهه یک ناهنجاری و در عین حال ناجوانمردی تلقی می شد. از آن جا که درکشور ما همواره جوانان از تاثیر گذارترین اقشار جامعه در مقاطع حساس مملکت بوده اند، پرداختن به این نسل از بعد جامعه شناختی و سیاسی تحت رهبری امام خمینی (ره) مساله ای مهم و ضروری می باشد که هیچ گاه دستخوش تکرار و بی اهمیتی نمی شود. جامعه پذیری سیاسی فرآیند کسب آگاهی های سیاسی و ایفای نقش سیاسی در جامعه بوده است و عواملی مانند احزاب سیاسی، خانواده، گروه های همسال، رهبری نظام و… در این فرآیند موثرند. فضای سیاسی-دینی حاکم بر جامعه ایران و گزاره های سیاسی متخذ از اسلام، فرآیند جامعه پذیری سیاسی جوانان ایران را بسیار تسهیل نمود. امام خمینی با استفاده از متون دینی و الهام از سیره سیاسی علما و ائمه معصومین به جذب جوانان و تقویت نقش سیاسی آنان پرداخت. مهم ترین مصادیق نقش پذیری سیاسی جوانان ایران، مشارکت سیاسی فعال و موثر آنان در عرصه انتخابات، جبهه و جنگ و جهاد سازندگی بوده است.
علت های متعددی در گرایش قشر جوان و مخصوصا دانشجویان به سیاست وجود دارد که از جمله این عوامل می توان به سن، جنس، موقعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده، تحصیلات عالی اوضاع عمومی جامعه و تحصیلات عالی و فضای سیاسی حاکم بر جامعه و همچنین نقش رهبران فرهمند اشاره نمود.
در پایان بیانات رهبر معظم و فرهیخته انقلاب درباره جوانان و وظایف سازمان ها و نهادها در قبال آنان و انتظاراتی که از جوانان دارند به اختصار شرح خواهیم داد.

۱_ جوانان مؤمن، ارزشمند ، فعال و متعهدی که نعمت و توان خدمتگزاری را از خداوند هدیه گرفته اند ، باید روحیه پرشور و جهت گیری صحیح خود را قدر بدانند و مسئولان و مدیران کشور نیز این گنجینه لایزال و این حرکت عظیم را قدر شناسی کنند. (دیدار با جهادگران بسیج سازندگی. شهریور۸۹)
۲_ مسئولان باید به بهترین وجه مطالبات حقیقی نسل جوانِ با استعداد و خوشفکر ما را برآورده سازند. (دیدار با نخبگان جوان. مهر۸۲
۳_ اینکه جوانان کشور در ورود به میدان های گوناگون این شجاعت و اخلاص را نشان می دهند، ناشی از مردم سالاری دینی است، این را باید خیلی قدر بدانیم.(در حرم حضرت امام رضا. فروردین۸۸)
۴_ دو نکته مورد توجه است که نه من باید فراموش کنم، نه شما باید فراموش کنید، نه به خصوص این جوانان و این نوجوانان عزیز باید هرگز این را فراموش کنند. یک نکته این است که ما آن احساس افتخاری را که نام شهید و یاد شهید به ما می دهد ، حفظ کنیم … این نکته اول.
نکته دوم این است که ملت ما ، زن و مرد ما نباید احساس کنند که دوران مجاهدت به پایان رسید، و خطری ما را تهدید نمی کند. (در دیدار با خانواده های شهدای کردستان. اردیبهشت۸۸)

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=7518

ثبت دیدگاه

  1. سلام.بسیار عالی .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.