تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024
وقتی جاذبه گردشگری به تلی از خاک تبدیل می‌شود

تخریب لوکیشن فیلم محمد رسول‌الله در عسلویه و توجیه عجیب محیط زیست!

  • کد خبر : 7210
  • 09 اسفند 1397 - 17:13
تخریب لوکیشن فیلم محمد رسول‌الله در عسلویه و توجیه عجیب محیط زیست!

نکته قابل تامل این موضوع این است که اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه به بهانه ازدحام و آلودگی نوری گردشگران بر زاد آوری لاک‌پشت های دریایی، اقدام به تخریب خانه‌های زیبای گلی و سازه‌های فیلم تاریخی محمد رسول الله(ص) نموده است.

به گزارش امواج نیوز، صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است. اما در حالی که برخی از کشورها، بخش اعظمی از درآمد سالیانه خود را از طریق مناطق گردشگری و جذب گردشگر تامین می‌کنند، متاسفانه در کشور ما ایران ، بخش اعظمی از این مناطق ناشناخته هستند و گاها در صدد تخریب آن هستیم!

روز گذشته در فضای مجازی استان بوشهر، کلیپ ناراحت کننده‌ ۳۰ ثانیه‌ای به سرعت منتشر شد که واکنش کاربران فضای مجازی را در پی داشت.کلیپ مربوط به  تخریب سازه‌های لوکیشن فیلم تاریخی محمد رسول الله در ساحل روستای بنود شهرستان عسلویه بود که متاسفانه غالب سازه‌های این لوکشین تخریب شده است.

یکی از منطقه‌های بکر گردشگری که همواره در فصل سرما و ایام نوروز مورد توجه و استقبال مردم از سراسر کشور قرار گرفته است، ساحل روستای بنود عسلویه است که از طرفی به خاطر ازدیاد لاک‌پشت‌ها بعنوان “ساحل لاک‌پشت‌ها” از آن یاد می‌شود و از سویی دیگر ساخت سازه لوکشین قسمتی از فیلم محمد رسول الله(ص) نمایی زیبا را به این ساحل بخشیده بود که متاسفانه با بی‌تدبیری متولیان امر، قسمت اعظمی از این سازه تخریب شده است.

تبدیل فرصت به تهدید در حوزه گردشگری

متاسفانه وجود این سازه‌های زیبا در کنار زیستگاه لاک‌پشت‌ها در ساحل عسلویه، در حالی که می‌توانست فرصتی ارزشمند در ایام نوروز برای جذب گردشگر محسوب شود، با فرصت سوزی مسؤولان، این موضوع تبدیل به تهدیدی برای حوزه گردشگری استان بوشهر شده است.

تخریب به بهانه آسیب به محیط زیست!

نکته قابل تامل این موضوع این است که اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه به بهانه ازدحام و آلودگی نوری گردشگران بر زاد آوری لاک‌پشت های دریایی، اقدام به تخریب خانه‌های زیبای گلی و سازه‌های فیلم تاریخی محمد رسول الله(ص) نموده است.

مصطفی موذنی  در خصوص تخریب این سازه‌ها اظهار داشت: بر اساس مجوز صادره جهت تولید فیلم مذکور  سازه مذکور می بایست پس از اتمام فعالیت تخریب و چشم انداز محیط به حالت طبیعی بر می‌گشت اما اجرایی نگردید و در سال‌های اخیر به‌دلیل شرایط اقلیمی، بخشی تخریب و غیر ایمن گردیده بود که بعضا نیز اتفاقاتی می‌افتاد، با این حال فعلا بخش زیرین لوکیشن که کاملا غیر ایمن گردیده بود، تخریب گردیده است .

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه ابراز کرد: تاکنون هیچ نهاد یا ارگانی درخواست پذیرش مسؤولیت این مکان را جهت مدیریت از اداره کل حفاظت محیط زیست نداشته است کما اینکه چنین درخواست‌هایی قابل بررسی می‌باشد.

وی افزود: لوکیشن دقیقا در ساحل لاک‌پشت‌ها ایجاد گردیده که حضور و استقبال گردشگران در سال‌های اخیر باعث ازدیاد تردد های اشخاص و خودروها در فصل تخم گذاری لاک‌پشت‌ها بوده که به‌دلیل ازدحام و آلودگی نوری بر زاد آوری لاک‌پشت های دریایی به شدت تاثیر گذاشته است. همچنین بر اساس طرح مدیریت پارک ملی دریایی نای بند و ساحل مذکور بعنوان منطقه حساس حفاظتی در نظر گرفته شده است.

اشتباه پشت اشتباه!

حال این موضوع مطرح است ، اگر این ساحل بعنوان منطقه حفاظت شده‌ بوده و برای تخم ریزی لاک‌پشت‌ها ضرر دارد، پس اساسا مجوز دادن به ساخت سازه‌ها در این منطقه غیرقانونی بوده و در همان سال‌های ساخت سازه لاک‌پشت در معرض انقراض بوده‌اند.

از سویی دیگر،  جای تاسف دارد که با گذشت هفت سال از ساخت این سازه که به زعم مردم از ماندگارترین قطعه‌های اثر مجید مجیدی در سینمای ایران بوده، بدون متولی رها شده است. اهمیت دستگاه دلسوز متولی وقتی دو چندان می‌شود که ببینیم این روستا مقصد بسیاری از خانواده‌ها و گردشگران داخلی و خارج از کشور است.

طبیعی است که اکثر مردم ایران با شنیدن نام “عسلویه”  در ذهن خود نفت و گاز را تداعی می کنند؛ این ذهنیت باعث شده است که استان بوشهر با دارا بودن ظرفیت‌های بزرگ گردشگری همچون دریا، بناهای تاریخی و منطقه‌های بکر گردشگری، در پشت پالایشگاه‌های عظیم الجثه نفت و گاز نادیده گرفته شود و این بیانگر این موضوع است که علی‌رغم  مصاحبه‌های مکرر متولیان امر در خصوص تقویت جاذبه‌های توریستی استان بوشهر، عزم راسخی برای حل این مساله وجود نداشته است.

با مسببین اقدام به تخریب برخورد شود

به‌نظر می‌رسد ساحل بنود عسلویه نیازمند توجه و ورود بیش از پیش مسؤولان استان است؛ امید است تصمیمی اتخاذ شود که ضمن برخورد با مسببین این اقدام، کار ترمیم این سازه‌ها در آینده‌ای نزدیک از سوی نهاد دلسوز متولی، در عین حفاظت از زیستگاه لاک‌پشت‌ها، مردم بتوانند همزمان از دیدن زیستگاه لاک‌پشت‌ها و همچنین سازه لوکشین محمد رسول الله لذت ببرند و به عبارتی این تهدید را به فرصتی برای جذب گردشگران به عسلویه تبدیل کرد./ فارس

گزارش: سیداحمد موسوی

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=7210

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.