تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
در نشست شهرداران جنوب استان مطرح شد:

مشکل بزرگ پسماند در شهرستان های جنوبی استان/ از اجرای طرح پایلوت بازیافت زباله در دیر تا سایت دفع زباله کنگان که در بحران است

  • کد خبر : 6596
  • 28 آذر 1397 - 1:40
مشکل بزرگ پسماند در شهرستان های جنوبی استان/ از اجرای طرح پایلوت بازیافت زباله در دیر تا سایت دفع زباله کنگان که در بحران است

شهرداران شهرستان های دیر و کنگان برای حل معضل پسماند زباله های شهری دور هم جمع شدند .

به گزارش امواج نیوز، جمع آوری و دفع اصولی زباله ها از اولویت های مدیریت شهری است و تفکیک از مبداء و بازیافت پسماندهای برگشت پذیر و رسیدن به سطح ایده آل در این زمینه تنها با همکاری شهروندان عملی و دست یافتنی است.

یکی از بزرگترین معضلاتی که شهرداری های کشور و به تبع آن استان بوشهر با آن مواجه هستند بحث دفع بهداشتی پسماند های زباله هاست.

رها شدن زباله‌ها در محیط علاوه بر مخدوش کردن چهره منطقه، مخاطرات زیست محیطی را نیز به همراه دارد و مانعی در توسعه صنعت گردشگری است که در این راستا باید  برای ساماندهی پسماندها چاره ای اندیشید.

با توجه به برخی محدودیت‌های مالی در شهرداری‌های استان قطعا راه اندازی کارخانه بازیافت زباله  از سوی این نهادها به تنهایی امکان پذیر نیست .

در این راستا صبح امروز نشستی با حضور شهرداران شهرستان دیر و کنگان در سالن اجتماعات شهرداری بندر دیر برگزار و قرار شد در صورت فراهم شدن بستر لازم با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای بازیافت زباله‌های شهری اقدام شود .

راه اندازی طرح پایلوت بازیافت زباله

نائب رئیس شورای شهر دیر در این نشست اظهار داشت:طبق ماده۵۵ تبصره چهار بحث پسماند و دفع زباله یکی از اساسی ترین و مهمترین رکن هر شهرداری و شهر محسوب می شود.

مهران پوسه با بیان اینکه شهرداری به عنوان متولی امر جریان مدیریت شهری در مقوله دفع  و مدیریت پسماند زباله ها تأثیر زیادی دارد، افزود: نحوه برخورد ما با پسماند و زباله فجیع است  در حالی که در دنیا به ویژه در کشورهای اروپایی به زباله به عنوان یک سیستم طلای کثیف نگاه می کنند.

وی گفت:با توجه به اهمیت سلامتی مردم و مشکلاتی که در زمینه زباله های شهری با آن مواجه ایم، به دنبال راه اندازی طرح پایلوت دفع اصولی پسماند زباله در شهرستان های جنوبی هستیم.

پیش بینی احداث پارک جنگلی و هتل در دیر

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار شهرستان دیر اظهار کرد:زباله های شهر دیر یکی از معضلات و چالش های بزرگ پیش روی ماست که باید برای آن چاره ای اندیشید.

 علی یزدان شناس با تأکید بر اینکه برای منطقه شمال شهر دیر و اطراف جاده کمر بندی برنامه ها و طرح های گردشگری زیادی داریم، افزود:در آینده احداث پارک جنگلی و هتل  در این محدوده پیش بینی شده  اما در حال حاضر وجود معدن دفن زباله ها در مکان یاد شده مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: باید طرح های مطالعاتی پروژه دفع بهداشتی پسماند زباله های شهر دیر هر چه سریع تر انجام و وارد مرحله اجرا شود.

زمین برای  دفع زباله های شهر دیر تملک شد

شهردار بندر دیر بیان کرد:محیط زیست ارزشمند است و باید ضمن حفاظت، آن را به درستی به نسل آینده منتقل کنیم.

علی ابراهیمی در رابطه با حل معضل پسماند زباله ها افزود:این مهم نیازمند هماهنگی و همکاری تمامی دستگاه های مرتبط است تا محیطی سالم و بدور از مخاطرات طبیعی در شهرستان های دیر و کنگان داشته باشیم.

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین راه های کاهش معضلات ، آموزش و فرهنگ سازی و جلب مشارکت مردم در حوزه محیط زیست است.

این مسؤول دفع پسماند زباله را معضل بزرگ شهرداری ها برشمرد و یاد آور شد: زمین جدید برای محل دفع زباله های شهری تملک شده است.

سایت دفع زباله کنگان دچار بحران است

شهردار بندر کنگان با بیان اینکه بحث پسماند در شهرهای جنوبی استان معضل و بحران بزرگی است ،اظهار داشت: تشکیل جلسات همفکری می تواند گره گشا باشد و معضلات و مشکلات شهرهای جنوبی را تا حد زیادی حل کند.

رحیم جمالی  با اشاره به  تولید روزانه  ۱۹۰ تن زباله در شهرهای کنگان، عسلویه ، نخل تقی و فازهای گازی افزود: در زمینه سایت دفن زباله در کنگان به شدت دچار مشکل و بحران هستیم و این آمادگی را داریم که با شرکت هایی که به صورت تخصصی در زمینه دفع بهداشتی پسماند زباله فعالیت می کنند ،همکاری کنیم.

پسماند بزرگترین معضل شهرداری ها

شهردار بردستان گفت:دفع پسماندها باید بهداشتی باشد و در حال حاضر حل مشکل پسماند ها یکی از بزرگترین معضلات ماست.

عباس مرادی ابراز کرد:شهرهای کوچک ما که نه اعتبار خاصی برای این کار دارند و نه در توان شهرداری هاست از شرکت های تخصصی فعال در این زمینه استقبال می کنند.

وی با بیان اینکه پسماند های شهرهای جنوبی با دیگر شهرها متفاوت است، ادامه داد:برای اجرای چنین طرح هایی باید ابتدا فرهنگ سازی شود تا معضلات اجتماعی آن به حداقل برسد.

شهردار بنک عنوان کرد: با توجه به محیط زیست خاص منطقه و نزدیکی به دریا و زمین های کشاورزی در دفع پسماند زباله ها باید طبعات اجتماعی آن را هم در نظر بگیریم و کارشناسی شده عمل کنیم.

حجت ریحانی نیا افزود:در شهر بنک روزانه حدود ۱۰ تن زباله تولید می شود که برای دفع آن مشکلاتی وجود دارد.

گنخکی نماینده شهرداری دوراهک گفت: با توجه به بعد مسافت و فرسودگی ماشین آلات شهرداری دوراهک حمل زباله تا معدنی که برای دفع زباله ها در نظر گرفته شده چندان به صرفه نیست و باید تدبیری اندیشیده شود.

۷۰درصد زباله های شهری قابل تبدیل به کمپوست هستند

مدیرعامل شرکت پترو ایمن شریف اظهار داشت: مسئله پسماند مانند هر مقوله دیگری در دنیا باید به صورت یکپارچه دیده شود.

مسعود شاه پسند افزود:عملیات کاهش از مبدأ، فرهنگ سازی بین مردم، قوانین و دیگر موضوعات باید با هم هماهنگ باشند.

وی  به مشکلات محل دفع قدیم زباله های شهر دیر اشاره و عنوان کرد: عدم استفاده از خاک پوششی، ایجاد آتش سوزی در برخی از نقاط محل دفن، عدم محصور بودن محوطه دفن،ورود حیوانات به داخل محل دفن و احتمال رانش به دلیل عدم مدیریت صحیح از جمله این موارد است.

مدیرعامل شرکت پترو ایمن شریف اضافه کرد:طبق تحقیقات  نزدیک به ۷۰ درصد پسماند های شهری قابلیت تبدیل به کود کمپوست دارند که در این راستا با راه اندازی کارخانه بازیافت پسماند زباله اشتغالزایی نیز به همراه دارد.

شاه پسند با بیان اینکه اکثر شهرداری های کشور در حوزه پردازش و دفع زباله ها با مشکل روبرو هستند، گفت: شرکت پترو ایمن شریف آمادگی راه اندازی کارخانه بازیافت پسماند در این منطقه را دارد و مطالعاتی نیز در این زمینه انجام داده ایم.

براساس این گزارش ، عدم راه دسترسی مناسب و معین نبودن نحوه تجمیع و انتقال زباله های شهری به محل جدید دفع زباله ها موجب شد تا شهرداران خواستار مطالعات  تخصصی  و کارشناسی تر در این زمینه باشند./ فارس

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=6596

ثبت دیدگاه

  1. لطفا به داد ما کارگرای خدماتی بیمارستان امام خمینی استان بوشهرشهرستان کنگان برسید باتوجه به اینکه تمام وقت دربیمارستان شاغل هستیم ولی متاسفانه بدون قراردادومزایای قانون کار هستیم حقوق رابصورت ساعتی دریافت میکنیم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.