تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024

حال نان های کنگان خوب نیست / نارضایتی شهروندان از کیفیت پایین و گرانی نان

  • کد خبر : 6390
  • 05 مهر 1398 - 10:32
حال نان های کنگان خوب نیست / نارضایتی شهروندان از کیفیت پایین و گرانی نان

افزایش قیمت نان همواره در سالهای اخیر به بهانه ارتقای کیفیت آن در کشور و جدیدا در استان بوشهر صورت گرفته اما شهروندان کنگانی همچنان از کیفیت نان و پدیده جدید گرانی گلایه مندند.

اختصاصی امواج نیوز: در سبد خانوار نان یکی از اصلی‌ترین کالاها است و به‌ عنوان مهم‌ترین گزینه مصرفی مردم محسوب و همواره بیشترین سهم را در هرم غذایی دارد. نان بخش جدایی‌ناپذیر سفره‌ها و نقش عمده‌ای در سفره خانواده‌ها داشته و دارد، اما کیفیت نان تولید شده در کنگان، مطلوب نیست و بخش زیادی از آن به ضایعات تبدیل می‌شود.

به گفته شهروندان کنگانی کیفیت نان در بعضی از نانوایی های شهر آنچنان پایین و نازک است که نان خریداری شده حتی تا درب منزل نیز نمی رسد و این نان به سمت خشک شدن و پودر شدن می رود.

 

کیفیت پایین و نبود تنوع نان در کنگان

جمله ای در این خصوص که بارها از زبان مردم کنگان میشنویم: این نان‌ها را تا زمانی که تازه است می‌توان استفاده کرد اما یکی دو ساعت بعد اصلا قابل جویدن نیستند. اکثر شهروندان معتقدند که پخت نان در کنگان و نبود هیگونه تنوعی در نان به مراتب از سایر نقاط کشور از کیفیت بسیار پایین تری و تفاوت بیشتری برخوردار است که حتی نان بعضی نانوایی ها به قدری بی کیفیت است که مثل لاستیک است و هر چه جویده شود له نمی شود.

یکی از دلایل کیفیت بسیار پایین نان در کنگان عدم نظارت بر نانوایی ها می باشد که برای درک درست این مطلب باید سراغ نان خشکی ها که زحمت جمع آوری نان خشک را برعهده دارند، رفت.

 

 

نان با کیفیت چگونه نانی است؟
نان باکیفیت به نانی گفته می شود که علاوه بر داشتن ظاهر مناسب، فاقد بوی ترشیدگی و دارای حجم مناسبی باشد. در واقع بافت و مغز نان باید دارای رنگ روشن تر و بافت اسفنجی یکنواختی باشد، همچنین این نان باید دارای ماندگاری بالایی باشد و به سرعت بیات نشود.
برای تولید چنین نانی باید موارد متعددی رعایت شود از جمله: درجه استخراج آرد، تخمیر (مدت زمان و نوع مخمرها)، پخت نان (درجه حرارت تنور و زمان) زمان قابلیت و نحوه نگهداری نان (در نانواییها و منازل)

 

بهداشت فردی نانواها
۱- نانواها باید از روپوش سفیدی استفاده کنند که بعد از شیفت کاری تعویض یا شسته شود، اما لکه های قهوه ای ایجاد شده روی روپوش ها دلالت بر استفاده طولانی مدت دارد.
۲- استفاده از کلاه برای جلوگیری از ریزش مو و عرق در خمیر اجباری است .
۳- استحمام قبل از شروع به کار و بعد از خاتمه کار از دیگر مواردی است که تقریبا هرگز عملی نمی شود.
۴- طبق نظر گروه بهداشت محیط، شستن دست همان قدر در این صنف مهم است که در اتاق عمل اهمیت دارد. در حالی که سرویس های بهداشتی برخی نانوایی های ما مایع دستشویی ندارد و شستن دست تنها به وسیله آب انجام می شود.
۵- کشیدن سیگار از جمله اعمال ممنوع در حین نانوایی است که متاسفانه رایج است.
۶- تماس دست شاطر با نان داغ و پول های آلوده را هم که خودتان می بینید.

 

اصناف در کنگان نظارتی ندارد!

نظارت بر عملکرد اصناف چالش جدی است که گویا عده ای تعمدا تمایل دارند تا این مسأله درمان نشود و گرنه نظارت بر عملکرد نانوایی ها و تخلفات آنها مقوله بی ارزش و کوچکی نیست که نتوان آن را در حد قابل قبولی انجام داد تا حقوق مردم کمتر ضایع شود.

متاسفانه عده ای از شهروندان وقتی تخلف صنفی را مشاهده می کنند، گزینه انتخابی اشان سکوت و پذیرش تخلف است و وقتی از آنها دلیل سکوتشان را سوال می کنی، می گویند ” فایده ای ندارد هر چقدرتماس بگیری و اعلام کنی، برخورد موثری انجام نمی شود که تعداد متخلفان را به اندازه قابل قبولی کاهش دهد و دیگر کمتر کسی به خود اجازه تخلف و تضییع بدهد.

تداوم تخلف نانوایان گویای آن است که؛ برخورد با تخلفات آنچنان ضعیف است که نانواها نه تنها کار خود را خلاف نمی دانند بلکه خود را مجاز و محق می دانند. به همین دلیل همچنان بر تداوم سنت دیرینه اشان اصرار دارند و برایشان دیگر فرقی نمی کند که دولتی باشند یا آزاد پز، آنها می خواهند در سایه سکوت بخش های بازرسی و نظارتی دولت، هزینه هایشان را بی سرو صدا و با آرامش خیال از جیب مردم تأمین کنند.

 

خبرنگار: نوید کاردان

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=6390
  • نویسنده : نوید کاردان

ثبت دیدگاه

  1. رعایت نشدن بهداشت درآشپزخانه بیمارستان امام خمینی شهرکنگان*لطفا پیگیری نمایید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.