تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024

سد معبر، معضلی برای تمام فصول شهر کنگان

  • کد خبر : 6195
  • 10 آبان 1397 - 13:19
سد معبر، معضلی برای تمام فصول شهر کنگان

سد معبر همچنان معضل بزرگ کلانشهرها محسوب می‌شود؛ معضلی که پیامدهای آن در ابعاد مختلف بر شهر، شهروندان و حتی نگاه‌های گردشگران تاثیرگذار است.

اختصاصی امواج نیوز: رعایت حقوق شهروندی یکی از موضوعات جدی است که باید مورد توجه عموم مردم و بخصوص فروشندگان قرار گیرد و به این امر توجه کنند که خودشان نیز از ساکنان همین شهر هستند.

همانطور که مستحضريد حفظ و پاکیزگی سطح شهر جزء وظايف تک تک شهروندان بوده و به استناد تبصره يک از بند ماده ۵۵ قانون شهرداری ها : استقرار افراد تحت عنوان کسب، سكنی و غیره و قرارگیری هر گونه اشیای منقول و غیره منقول به هر شكلی در معابر عمومی، پیاده روها، میادين، پارک ها عمومی و … بصورت غیرمجاز سد معبرمحسوب شده وممنوع می باشد.

قانون شهرداری ها معابر را ملک عمومی و مالکیت آن را با شهرداری دانسته است لذا با توجه به موارد فوق کاملاً بدیهی است که هر گونه سد معبر غیر مجاز به لحاظ شرعی ، قانونی و عرفی ممنوع می باشد.

مقابله با سد معبر نیازمند عزم جدی مردم و سپس شهرداری است که یکی از راهکار های پیشنهادی ما آموزش و اطلاع رسانی فردی از سوی نهاد مربوطه است.

 

سد معبر نخاله های ساختمانی در سایه غفلت مسئولین

معابر زیادی درشهرستان کنگان توسط نخاله های ساختمانی سد شده که نمی توان توجیه ی بر این کاستی و عدم نظارت صحیح و برخورد از سوی شهرداری های سه گانه در این خصوص متصور شد.

در چند سال اخیر روند رو به رشد زندگی شهری و ساخت آپارتمان های مسکونی و تجاری در کنگان و حومه از سرعت فزاینده ای برخوردار است اما نمی توان این امر و حجم بالای ساخت و سازها را توجیه ی برای عدم نظارت و برخورد با خاطیان برشمرد.

طبق تبصره ۱ از بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها ، مسئول مستقیم نظارت بر سد معبر های موجود در شهر، شهرداری ها می باشند و هرگونه سد معبر و اِشغال پیاده رو کاستی واحد عمرانی و پلیس ساختمان شهرداری ها را در این زمینه را می رساند.

تخلیه و به جا ماندن نخاله‌های ساختمانی در معابر علاوه بر برهم زدن نظم ظاهری چهره محله، موجب تصادف، آبگرفتگی، ایجاد لجن زار، سد معبر شده و همچنان معضلی جدی و به یک دردسر بزرگ در منطقه تبدیل ‌شده است.

با توجه به مطالب ارائه شده در خصوص اثرات سد معبر، این سوال مطرح است که آیا سد معبر، تنها خودرو های حامل فروش اجناس مختلف در سطح شهرهستند؟

 

چرا شهرداری برخورد قاطعی با دیگر متخلفان مشمول این قانون نمی کند؟

طبق قانون مصوب در نظام مهندسی مالکانی که با اخذ مجوز اقدام به ساخت و ساز می‌کنند فقط می توانند یک سوم پیاده رو و عرض خیابان را اشغال کنند ولی متاسفانه آنچه شاهد هستیم، مسدود کردن بخش اعظم و در بیشتر مواقع تمام کوچه یا پیاده روی خیابان هاست که مشکلاتی برای شهروندان به وجود می آورد. به جرات میتوان گفت که در بعضی مواقع مالکین در موقع ساخت و ساز احساس می‌کنند تمام پیاده‌ رو و عرض خیابان متعلق به خودشان است و علاوه بر بیت المال، حق الناس را نیز پایمال می کنند.

قانون در این خصوص به صراحت عنوان کرده است، سد معابر عمومی و اِشغال پیاده روها، میادین، پارک‌ ها ی عمومی برای کسب و کار، انبار کردن مصالح ساختمانی یا هر عنوان دیگر ممنوع است و شهرداری باید با کسانی که به ایجاد سد معبر اقدام می‌کنند، از طریق قانون برخورد کند؛ متخلفین باید در اولین مرحله با اخطار شهرداری روبرو شده و اگر تخلفات ادامه پیدا کرد، شهرداری اقدام به جمع‌آوری مصالح آن مالک کرده و در صورت تکرار، پروانه ساخت و ساز شخص را باطل می‌کند.

در این باره به سراغ شهروندان رفته و با مصاحبه جویای نکته نظرات آنها شدیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

محمد سفالی یکی از شهروندان شهر کنگان که از نخاله و نبود حفاظ ایمنی ساختمان کنار منزل خود شاکی بود، چنین اظهار داشت: با وجود شکایت های که طی این دو سال اخیر از صاحب ملک داشته ام، حتی یک بار هم عوامل اجرائیات شهرداری به وی یک تذکر هم نداده اند.

با وجود در جریان بودن مسئولین شهری نظیر شهرداری و نظام مهندسی تا الان هیچ اقدامی صورت نگرفته و آنچه مشخص است، این است که جمله معروف در مورد این شهروند صادق است؛ “پشتش گرمه”

شهروند دیگر نیزگفت: گودی ها و برآمدگی های حاصل از عملیات ساختمان سازی باعث آزار و اذیت مردم محله شده است و قطعا دستگاه نظارتی مانند شهرداری مهم ترین نقش دراین حیطه را ایفا می کند وباید در خصوص به جد برخورد کند.

رحیمی یکی از کسبه خیابان وحدت بیان داشت: برخی مغازه دارها نیز باید دقت کنند که از حریم خود به محل رفت و آمد عابر پیاده تجاوز نکنند و اگر فروشنده ای این کار را کرد با برخورد قاطع ماموران سد معبر روبرو شود.

یکی از عابرین در این خصوص گفت: در برخی معابر شهر به دلیل حجمه ی نخاله های ساختمانی یا مجبورم بخشی از مسیر را در خیابان طی کنم و این موضوع موجب استرس و ترس از برخورد با وسایل نقلیه رانندگی می شود.

تصاویر این گزارش تنها گوشه ای از این سد معابر است.

خبرنگار: زینب تجمع

عکس: گروه خبری امواج نیوز

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=6195

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.