تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024

چرا باید فرمانداری کنگان، فرمانداری ویژه اعلام شود؟

  • کد خبر : 4070
  • 11 اردیبهشت 1397 - 9:58
چرا باید فرمانداری کنگان، فرمانداری ویژه اعلام شود؟

چالش های پیش روی شهروندان و مسئولین این شهرستان فراتر از بحث های معمولی وروزمره ی بسیاری از شهرستانهای دیگراست، سالهای مشقت باری با رویکرد سریع توسعه ی صنعتی شدن منطقه با محوریت کنگان پشت سرگذاشتیم .

امواج نیوز، چالش های پیش روی شهروندان و مسئولین این شهرستان فراتر از بحث های معمولی وروزمره ی بسیاری از شهرستانهای دیگراست، سالهای مشقت باری با رویکرد سریع توسعه ی صنعتی شدن منطقه با محوریت کنگان پشت سرگذاشتیم . منتخبین بصورت اعم بعنوان نماینده درمجلس و شورا ی اسلامی و از طرفی کارگزاران ومسئولین متعدد ی را تجربه کردیم که هرکدام به نوعی وبفراخور حال خود وشرایط روز ، شعارها و عناوینی را برای فعالیت خود وعبور از چالش های بزرگ استثنائی منطقه وکنگان برگزیدند.

اما واقعیت امر این است که اغلب این شعارها و بهتر بگویم اکثر تلاش ها کمتر راه بجائی برده است.؟!
دولت های چند دوره گذشته تا بحال در رقابت با کشور قطر برای برداشت سهم گازی کشورمان، کمتر توانستند یا خواستند بحث زیر ساخت ها و پیوست های فرهنگی واجتماعی صنعتی شدن منطقه را جامعه ی عمل بپوشانند و بدون تعارف بگوئیم در نهایت این شدیم وهستیم که همه می بینیم ….
و اما اگر ما با تحمل همه ی هزینه های تلخ وسخت ، وشاید اینطور که پیداست از نظر بسیاری هیچ مزیتی و حق میزبانی نداشتیم؟! ولی کارگاهی فعال و آزمایشگاه مناسب و میدان تجربه ی وسیع صرفاً بعنوان مثال حداقل برای “پارس شمالی” وسایر پروژه ها وطرح های ملی صنعت نفت وگاز بودیم؟!
مختصراینکه دولتها می آیند و می روند و تنها تاسیسات گاز و پتروشیمی و لایه های نفتی محدوده انرژی پارس جنوبی و در آمد سرشار آن را “ویژه “می بینند و نه مطالبات واهداف توسعه ی همه جانبه مردم محروم بومی آن را …؟! دراین قسمت می خواهم اشاره کوتاهی به “طرح آمایش نواحی تاثیر پذیر از حوزه گازی پارس جنوبی” بعنوان سند بالا دستی مصوبه هیات وزیران درسال ۸۴ داشته باشم. که تاحدی برآمده از نیازمندی های مطرح شده بوسیله فعالان اجتماعی در آن سالهای دور پیرامون توسعه ی شانه به شانه میادین گازی در کنار زیرساخت های منطقه بود. اما ضرورت های مطرح شده اغلب مورد غفلت قرار گرفته و همچنان جا دارد که مورد اهتمام تصمیم سازان وتصمیم گیران قرارگیرد:

طرح آمایش نواحی تاثیر پذیر از حوزه گازی پارس جنوبی
شماره‌ : .۱۴۸۸۲ت‌۳۲۳۸۸هـ
تاریخ : ۱۳۸۴.۰۴.۲۶

ماده ۱۷ـ وزارت کشور موظف است اقدامات ذیل را به انجام برساند:
د – فرمانداری‌ها و بخشداری‌های واقع در محدوده اولویت اول (مذکور در ماده (۳) این تصویب نامه ) را ویژه اعلام نماید و آیین‌نامه و ضوابط مربوط به حیطه اختیارات و مسئولیتهای آنها را ظرف ۶ ماه پس از ابلاغ‌این تصویب نامه تهیه و پس از تایید شورای عالی اداری به اجرا بگذارد. (ماده ۳ـ سیاست های آمایش درخصوص توزیع جمعیت مرتبط با فعالیت های پارس جنوبی‌، بهتر تیب‌ اولویت تقویت و تجهیز ساختارهای موجود مراکز جمعیتی تا حد پذیرش سقف جمعیتی مناسب‌، شکل‌گیری نواحی شهری جدید در اطراف مراکز شهری موجود و ایجاد شهرهای جدید می‌باشد.)

اما هدف از طرح چند باره این موضوع در اینجا چیست؟
واقع امر این است که زمینه رودروئی قوی با چالش ها و غلبه بر مشکلات در شهرستان ما در ابعاد مختلف تنها از (در پروسه سازمانی موجود) از طریق یک فرمانداری وبخشداری “معمولی” قابل رفع شدن نیست. توضیح اینکه معضلات تحمیلی وتحقق اهداف لازم استثنانی به دایره ی اختیارات وسیع تر و با نگاه ویژه و به بازبینی حیطه ی ابتکار عمل و بارتعریف شرح وظایف متقابل با رویکرد صنعتی شدن منطقه واهداف شهرستان و برای مثال در بحث اشتغال و آلاینده ها و توسعه ی زیر ساخت ها و توسعه منابع انسانی ، پیگیری تعامل با شرکت های بزرگ اقماری فعال درمنطقه ، نیاز مبرم دارد باید بدون رو دربایستی گفت : که نگاه معمولی مدیران ارشد وزارت نفت و شرکت به فرمانداری ما نگاهی همسطح نیست… وچه بسا نگاهی از بالا به پائین ودیدی “عمودی “باشد؟! که این نکته ی تلخ قابل لمس بوده و تاریخچه طرح موارد مهم شهرستانی در سیر تحولات اجتماعی واقتصادی آن را به نشان داده است و دست به عصا حرکت کردن کارگزاران ارشد شهرستان وهمکاران شان در درخواست های مختلف این دستگاه که نماینده دولت خوانده می شود در عرصه های متنوع ازطرف مدیران و دست اندرگاران گاز وپتروشیمی به بهانه و توجیهات ناباورانه کنار گذارده می شود. و از سوئی در توجه به این مهم لازم است که نگاه فرمانداری نیز ،به سمت توسعه ی دایره فکری و عرصه میدانی عملکردی حرکتی بالنده وپویا باشد. و در کنار آن نماینده مجلس و هر کاندیدی که می خواهد برای مردم منطقه کار کند و خود را مطرح کند می بایست از لیست جناح و گروه و دولت خارج شده و بصورت واقعی در لیست مردم حوزه انتخابیه قرار گیرد.
در پایان برای پیگیری موضوع مهم “فرمانداری ویژه ” کنگان ضرورت دارد: همه ی نخبگان دلسوز از مرکز کشور تا مرکز شهر، فرهیختگان و توده مردم شهرستان با هم صدایی یکپارچه و منسجم این خواسته بحق را درقالب طرحی حساب شده دنبال کنند. زیرا محقق شدن آن صد البته با لحاظ ساز وکارهای دقیق مطالعه شده ، گامی بلند بسوی توسعه وپیشرفت همه جانبه ی کنگان عزیز خواهد بود / عبدالمجید اوراء

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=4070

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.