تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024

کمال جوئی در جوانان وپیامدهای آن

  • کد خبر : 3552
  • 02 اسفند 1396 - 12:24
کمال جوئی در جوانان وپیامدهای آن

بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی، شمار چشمگیری از جوانان در سراسر جهان از افسردگی شدید یا اختلالات اضطرابی رنج می برند و تمایل به رفع این روند در برخی جوامع به عنوان یک نتیجه از جنبه های بیش از حد احساس عاطفی و ذهنی وجود دارد.

امواج نیوز، توماس کورن و اندرو هیل، متخصصان روانشناسی و تحقیقات میدانی طی گزارشی به مجله هاروارد بیزنس ریویو وابسته به دانشکده بازرگانی هاروارد، نتایج تحقیقات را دراین رابطه منتشر کردند.
این گزارش می افزاید : شواهدی وجود دارد که وضعیت روحی و روانی جوانان جوانان ممکن است ناشی ازتعیین استانداردهای بیشماری باشد که آنها برای خود تعیین می کنند که این روند معمولاً بصورتی روتین آنها را با تبعات منفی شدیدی درگیر می کند، جوانان به طور فزاینده ایده آل گرایی را که دربرخی انتظارات غیر واقعی خود در دستاوردهای علمی و حرفه ای ظاهر می شوند، و یا ظاهر آنها چگونه باشدیا آنچه که آنها باید بدست آورند و باید به یک اسطوره معاصر دست یابند ویا آنکه که همه چیز کامل باشد، از جمله خودشان..دراین پروسه می گنجد
درادامه این گزارش آمده است : که کمالگرائی صرف یک هدف غیرممکن است. کسانی که به دنبال آن هستند حتماً خود را تحت فشار عدم موفقیت و اختلالات روحی خواهند یافت.
نویسندگان این گزارش تشریح می کنند : این ایده کمال گرایی(Perfectionism) مسئول افزایش شیوع بیماری های جدی روحی می باشد که انگیزه وموضوعی برای آخرین تحقیقات آنها شده است در خبرنامه روانشناختی مرتبط با عنوان ، پاسخ به یک سوال اساسی را مطرح می کند، که بسیار مهم است: آیا تعمیق کمال جویی در میان دانشجویان دانشگاه های آمریکایی، کانادایی و انگلیسی افزایش می یابد؟
برای پاسخ دادن به این سوال، نویسنده این مقاله برای تعیین پاسخ خود – متغیرهای چند نسل از دانشجویان دانشگاه ها را از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۶ بر اساس مقیاس “کمال جوئی چند بعدی” مورد بررسی قرار داد.دامنه این اندازه گیری توسط متخصصان در زمینه کمال گرا ئی توسعه یافت. با استفاده از ابزار اندازه گیری مشابه که در زمان های مختلف جمع آوری شده، به آنها اجازه داده است که آنها بتوانند با ارزیابی سیر ماجرا پاسخ بدهند که آیا این ابعاد کمال در طول زمان تغییر می کنند یا خیر..؟
به طور کلی، محققان ازمجموع ۴۱،۶۴۱ دانشجو در دانشگاه های آمریکا، کانادا و به جمع آوری داده ها ومطالعه برروی آنها پرداختند. یافته ها نشان داد که روند کمال جوئی این فرضیه تأثیر داشته نرخی صعودی را آشکارکرده است ومشخصاً از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۶ سطح کمال گرائی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی افزایش یافته است..
شاید جالب ترین روند این تحلیل، كمال گرایی اجتماعی توصیف شده كه دو برابر میزان كمك به خودكارآمدی فرد نسبت به دیگری را نشان است، اما همچنان كمال گرائی در ابعاد مسائل بهداشت روانی افراد به طور جداگانه با اضطراب، افسردگی، ترس از اجتماع و افكار خودكشی،تابعی از افزایش کمال گرائی اجتماعی توصیف شده که زمینه ای را برای تسری بیماری های جدی روانی در میان جوانان را فراهم می کند..
.درمجموع، یافته های این پژوهشگران سوالات مهمی را در مورد چگونگی ساختار جامعه و اینکه آیا تمرکز اجتماعی جامعه ما بر مقایسه، طبقه بندی، غربالگری و رتبه بندی اجتماعی جوانان، مطرح کرده است که این تحقیقات اثرات ویرانگر سلامت روان حاصل از کمال گرائی ، برجسته نمایان می کند همچنین یک هشدار به مدارس، دانشگاه ها و کارفرمایان داده که اینان باید دریابند که مدیریت رفاه جوانان می بایت به طور فزاینده ای مورد اهتمام قرار گیرد.
این گزارش بعضی از نکات فرهنگی را برای معلمان، مدرسان و مدیران ومربیانی که ممکن است به آنها کمک کند تا برای کاهش تاثیر کمال گرائی بکاربندند مطرح کرده است، این راهنمایی ها به کسانی که به سادگی به دنبال بهبود مدیریت کمال گرائی هستند و یا تلاش می کنند که زندگی آن ایده آل وآرمانی باشد بسیار مفید وموثراست..

شکست؛ نقطه ضعف نیست

کمالگرایان بدلیل ترس از شکست، از فشار و استرسی فوق العاده در زندگی خود رنج می برند..

انرژی انباشته شده پشت روحیه کمال گرایی عمدتا از اشتیاق به اجتناب از شکست در مواجهه با امتحانی مهم یا تحویل کار قبل از مهلت موردنظر، و همچنین ارائه طرح های کاری است. فرد کمالگرا می بیند که از ابتدا هر فرصتی که در مشت اوست ناکام می ماند، ترس از شکست است که استانداردهای بیش از حد سنگین و میل به انجام کارها به نحو مطلوب ، ترس مسلط بر آنها را افزایش داده که اگر آن نقش را به طور کامل و درست انجام ندهند، با برخی از ضعف روحیه های داخلی مواجه خواهند شد، از آنجا که کمالگراها ها از استرس و استرس زیاد در زندگی شان رنج می برند، استرس می تواند مشکلات روانی، روحی و جسمی دیگری ایجاد کند.
وپژوهشگر مذکور به دانشجویان یا کارکنان توصیه می کنند تمرکز خود را به دور از فرصت های بالقوه واحتمالی فاجعه بار و هدایت آنها به آنچه که ممکن است یاد بگیرند. و اگر آنها شکست بخورند؟ هنگامی که همه چیز به خوبی پیش نمی رود، کمی همدردی و حمایت وجود دارد. افراد با سطوح بالایی از کمال معمولا بلند پروازانه، کار سخت و ماندگار هستند، بنابراین همه چیز هموار خواهد شد.
اهداف سالمتری نسبت به جستجوی کمال گرایی وجود دارد
پشتکار، استقامت، انعطاف پذیری ، سعی و کوشش کیفی از ویژگیهای مطلوب است و با ترس های مرتبط در پیگیری کمالگرائی همخوانی ندارد ..
کسانی که سطوح بالایی از کمال گرایی را دارند،با تعیین استانداردهای بالا، قابلیت اطمینان برای شکست راتا حدی قابل توجه برای خود مشخص می کنند که این رویه به اعتماد به نفس آنها آسیب می رساند. این افراد ممکن است نیاز به شناسایی واقعیت هایی داشته باشند و هدایت ها ومشاوره ها یی را برای تعیین اهداف مناسب خود فراهم آورند. و با ترس های مربوط به پیگیری موضوعات کمال بدست نمی آید، گاهی اوقات می تواند نیاز به دقت داشته باشد که خوب است، اما اگر کمبود هدف داریم ویا یک هدف منطقی نباشد، با کسری نتیجه همراه خواهد بود..
پایان دادن مرحله ی به اهداف بهتر از کمالگرائی است
روشن است که ترس از شکست، مانع از تکمیل مسیر موفقیت دانشجویان یا کارکنان می شود، لذا باید آنها را تشویق کرد تا اقدامات ساده ای را که می توانند با انعطاف پذیری کنترل شوند گام به گام دنبال کرده و انجام دهند ..
اهداف عالی دور از دسترس نه تنها مانع موفقیت در کمالگرائی می شوند، بلکه تمایل دهنده درتعویق امور دشوار نیز می شود . لذا این عده هنگامی که در مرحله ی شکست می خورند، با رفتن به سمت وظایف ونقشی که با خطرات ناشی از شکست روبرو هستند خود را بیش از گذشته در معرضه صدمه قرار می دهند و نتیجه گیری دشوار می شود. کمالگراها اغلب تمایل به تعویق انداختن اهداف خود که هنوز شروع نکرده اند نیز ندارند.

به خصوص زمانی که شمارش معکوس زمان تحویل هدف شروع می شود.این رکود می تواند با افسردگی و تبخیر توان وآرزوهایشان همراه باشد که به سلامت روان آسیب می رساند. تعویق چیزی نیست که آنها به طور داوطلبانه از خود نشان دهد، اما روند مورد بحث پیوند این تحقیق را با نتایج ناکامی پشتیبانی می کند، آشکار است که ترس از شکست در دانشجویان و کارکنان بازدارنده پیگیری کمالجوئی آنان است و لی آنها را تشویق می کند تا اقدامات ساده ای را انجام دهند که می توانند با انعطاف پذیری کنترل شوند. ابتدا دشوارتر است. اجتناب از تفکر بیش از حد به درک یادگیری آنها از تجربیات و موفقیت های قبلی کمک می کند، اما بی قراری، استرس و انتقاد تند وسرزنش کمکی نمی کند..
این گزارش نتیجه گیری می کند: کمالجوئی همچنان در حال افزایش است که این خود یک ویژگی گمراه کننده است که دقیقا در جزئیات، تلاش و تعهد به کار شان نهفته است،گرچه می تواند انگیزه و کارآیی شان را افزایش دهد ولی همچنین مانعی برحفظ سلامت روان وتعادل روحی فرد را فراهم می کند..
تهیه وترجمه : عبدالمجید اورا
منبع : Perfectionism Is Increasing, and That’s Not Good News- Thomas Curran – Andrew P. Hill
فوریه,۲۰۱۸

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=3552

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.