تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
اقدام تورم زای شرکت ملی گاز و مبین انرژی

توقف تولید در پتروشیمی زاگرس به دلیل قطع گاز/دو شرکت خوراک دهنده، مصوبه دولت را اجرا نمی کنند!

  • کد خبر : 11447
  • 09 مهر 1402 - 14:20
توقف تولید در پتروشیمی زاگرس به دلیل قطع گاز/دو شرکت خوراک دهنده، مصوبه دولت را اجرا نمی کنند!
با تصویب اصلاحیه مصوبه قبلی هیات دولت در خصوص نرخ خوراک گاز، نرخ خوراک گاز شرکت پتروشیمی زاگرس از 7هزار تومان به کمتر از 5 هزار تومان کاهش یافته است. حالا اما گفته می شود شرکت ملی گاز ایران و مبین انرژی به عنوان تامین کنندگان خوراک گاز واحدهای پتروشیمی و تولید متانول، همچنان صورتحساب ها را بر اساس نرخ 7 هزارتومانی مصوبه پیشین دولت به شرکت پتروشیمی زاگرس ارسال می کنند

به گزارش امواج خبر، طبق خبرهای رسیده، خوراک گاز شرکت پتروشیمی زاگرس از سوی شرکت ملی گاز و مبین انرژی قطع و تولید متانول در این شرکت، متوقف شده است.

ماجرا مربوط به دو مصوبه هیات دولت در ماه های اخیر است که در اولی، نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها، ۷ هزار تومان اعلام شده بود و پس از نگرانی ها و اعتراض شرکت های پتروشیمی و سهام داران، بندهای یک و دو مصوبه هیات وزیران، اصلاح و کاهش یافت.

دو بند اصلاحی مصوبه هیات وزیران تصریح می کند:

الف – متن زیر جایگزین بند یک می شود: نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر اساس ابلاغیه ۲۶ دی ۱۳۹۴ وزارت نفت به شرح زیر تعیین م یشود به نحوی که:

یک- قیمت گاز در بازار تعیین شده از ۵ هزار تومان کمتر نشود از میانگین ماه قبل قیمت صادراتی گاز ایران بیشتر نشود.

دو – نرخ خوراک گاز واحدهای تولید متانول مشروط به تسویه بهای خوراک طی ۳۰ روز پس از دریافت صورتحساب معادل ۹۵ درصد نرخ پایه تعیین شود.

با تصویب اصلاحیه مصوبه قبلی هیات دولت در خصوص نرخ خوراک گاز، نرخ خوراک گاز شرکت پتروشیمی زاگرس از ۷هزار تومان به کمتر از ۵ هزار تومان کاهش یافته است. حالا اما گفته می شود شرکت ملی گاز ایران و مبین انرژی به عنوان تامین کنندگان خوراک گاز واحدهای پتروشیمی و تولید متانول، همچنان صورتحساب ها را بر اساس نرخ ۷ هزارتومانی مصوبه پیشین دولت به شرکت پتروشیمی زاگرس ارسال می کنند که مغایر مصوبه جدید هیات دولت است.

به دلیل عدم پذیرش نرخ ۷ هزارتومانی توسط شرکت پتروشیمی زاگرس، خوراک گاز این شرکت پتروشیمی قطع و‌ منجر به توقف تولید در فاز اول و کاهش تولید در فاز دوم شده است.
شرکت پتروشیمی زاگرس، یکی از بزرگان تولید متانول در دنیا، روزانه ۲ میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور دارد که با قطع خوراک گاز و اختلال در تولید، با کاهش ارزآوری مواجه شده است.

بدیهی است کاهش ارزآوری شرکت پتروشیمی زاگرس در چرخه تامین ارز کشور تاثیرگذار بوده و سبب ساز رشد تورم خواهد شد.

به نظر می رسد ورود نهادهای نظارتی به موضوع، با توجه به اهمیت استمرار تولید پتروشیمی ها، ضرورت دارد.

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=11447
  • منبع : آوای بوشهر

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.