تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
شهردار کنگان:

تحولی بنیادین در ساختار شهری بندر کنگان ایجاد می‌شود

  • کد خبر : 11380
  • 30 مرداد 1402 - 7:20
تحولی بنیادین در ساختار شهری بندر کنگان ایجاد می‌شود
جمالی شهردار کنگان گفت: تقاطع غیر همسطح و بلوار امام رضا (ع) تحولی بنیادین را در ساختار شهری بندر کنگان ایجاد می کند.

به گزارش امواج خبر: رحیم جمالی اظهار داشت: بعد از ماه‌ها تلاش و کوشش بی وقفه و همکاری نزدیک فرمانداری شهرستان، شهرداری و شورای اسلامی و اداره راه و شهرسازی شهرستان کنگان، پروژه مهم شهری در آستانه افتتاح قرار دارد و در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.

شهردار بندر کنگان افزود: این پروژه از چند جهت، توسعه شهری بندر کنگان را شتاب خواهد بخشید و به تبع آن ساختار شهرسازی این شهر بندری نیز دچار تحولات اساسی خواهد کرد.

وی گفت: تا پیش از این، شهر کنگان، ساختاری خطی داشت و کاربری‌ها و فعالیت‌های مختلف، در ساحل، بلوار امام خمینی و اخیراً در بلوار امام حسین (ع) پراکنده و انسجام یافته بود.

شهردار بندر کنگان اضافه کرد: در بندر زیبای کنگان، ساحل و دسترسی به ساحل از بدو پیدایش هسته اولیه شهر، ناخود آگاه هسته اولیه را به منظور دسترسی به دریا، آرام آرام به سمت خطی شدن سوق داد و محلات اولیه به منظور دسترسی بی واسطه به آب، خطی شدن شهر را باعث شدند.

شهردار بندر کنگان تصریح کرد: بعدها با احداث جاده استراتژیکی که کل سواحل خلیج فارس را بهم پیوند می‌داد و عبور این جاده از شهر کنگان، دومین عامل شتاب بخش، به خطی شدن شهر تبدیل شد.

وی بیان کرد: الگوی شهرهای کریدوری، دارای منافع و معایب متعدد هستند، اما به نظر می‌رسد در شهرهای میانه اندام، معایب آن افزون بر منافع باشد.

جمالی گفت: شهر خطی بدون چشم انداز یا تفاوت خاصی در کارکرد و زیبایی در دو سوی یک محور مرکزی شکل می‌گیرد، در مدل شهر خطی همه آمد و رفتِ محورهای فرعی، بی واسطه و بدون سلسله مراتب صورت می‌گیرد، حضور تقاطع‌های پیاپی هم جلوی روانی حرکت را می‌گیرد و حضور دائم خودروها، کنش‌های اجتماعی را مختل می‌کند.

وی یادآور شد: عمده ترین اشکال توسعه خطی شهر، عدم مرکزیت قوی در شهر است، لذا در کارکردهای جدیدی که از شهرها انتظار داریم، توسعه خطی، هزینه‌های نگهداری شهرها را افزایش می‌دهد و توزیع متوازن خدمات، همواره از دغدغه‌های مسئولان شهری خواهد بود.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود احداث این بلوار و در آینده بلوارهای دیگری به موازات آن و با فاصله‌های مناسب، به مرور شهر کنگان را از شهری خطی به شهری منسجم‌تر تبدیل کند.

شهردار بندر کنگان با اشاره به اهم کارکردهایی که این بلوار در ساختار شهری کنگان گفت: احداث این بلوار و شکل گیری کاربری‌های متعدد حول آن، با توجه به طول نسبتاً زیاد تا ساحل، به مرور ساختار شهری کنگان را از شهری خطی به شهری منسجم و فشرده‌تر تغییر خواهد داد.

وی ادامه داد: همچنین احداث بلوار امام رضا (ع) که بر خلاف بلوارهای اصلی ایجاد شده قبلی که همگی محوری شمالی – جنوبی داشتند، محوری شرقی – غربی را داراست، ساختار ترافیک شهری و جابجایی را دچار تحول اساسی خواهد کرد و اتصال ایمن و غیر همسطح آن به اتوبان کنگان – بوشهر، بر شاخص بودن این محور می‌افزاید.

وی تصریح کرد: دسترسی به امکانات بندر، به خصوص احداث بندر جدید کنگان در سال‌های اخیر، ضرورت دسترسی سریع، ایمن و روان را اجتناب ناپذیر می‌کند، تلاش شهرداری و شورای اسلامی شهر کنگان در حال حاضر، امتداد بلوار تا ورودی اداره بندر کنگان است، این مهم با تعریض خیابان فرمانداری و تملک بخشی از خانه‌های مسیر، قابل دسترسی خواهد بود و محل قرار گیری بلوار نیز حائز اهمیت و قابل توجه است.

وی گفت: طول شهر کنگان حدود ۸ کیلومتر است، از محل بلوار، چهار کیلومتر به شمال یا جنوب برویم، محدوده شهری در همانجا به پایان می‌رسد.

شهردار بندر کنگان اضافه کرد: با احداث این بلوار، شهر کنگان صاحب ورودی جدیدی شد که بر خلاف توسعه شهر که در محور شمالی – جنوبی است؛ در شمال یا جنوب شهر قرار ندارد.

وی گفت: این ورودی با طراحی مطلوب و زیبا می‌تواند، سکانس‌هایی از زیبایی و تنوع شهری را به تازه واردان به نمایش بگذارد و کیفیت محیط شهری را ارتقا ببخشد.

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=11380

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.