تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024

مطالعات باستان‌شناسی پنج محوطه تاریخی در استان بوشهر آغاز شد

  • کد خبر : 11278
  • 09 اردیبهشت 1402 - 8:32
مطالعات باستان‌شناسی پنج محوطه تاریخی در استان بوشهر آغاز شد
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: برای نخستین بار و به شکل همزمان کار مطالعات باستان‌شناسی پنج محوطه تاریخی با هدف اثبات قدمت تاریخی این استان آغاز شد.

به گزارش امواج خبر، نصرالله ابراهیمی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: این محوطه‌های تاریخی شامل تُل تَهماچی در شهرستان دیلم مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد با هفت هزار سال قدمت است که مجوز کاوش آن صادر شده و این کار از سوی دکتر عباس مقدم انجام می‌شود.

وی باستان‌شناسی محوطه تاریخی تُل پی تُل در بندر بوشهر را از دیگر محوطه‌های تاریخی مورد کاوش عنوان کرد و گفت: کاوش‌های باستان شناسی این منطقه مربوط به دوره تاریخی عیلامی پس از ۱۱۰ سال در حال انجام است و این نوید یک فصل باستانی و تاریخی خوب را در این سایت می‌دهد.

ابراهیمی کاوش‌های باستان شناسی گورستان شُغاب از سوی مصطفی ده‌پهلوان، کاوش‌های باستان شناسی مجموعه کاخ‌های هخامنشی برازجان و محوطه تاریخی بردو در شهر بردستان را از جمله دیگر محوطه‌های تاریخی این استان ذکر کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با بیان اینکه انجام مطالعات و کاوش‌های باستان شناسی در استان نشان از اهمیت کرانه‌ها و پس کرانه‌های خلیج فارس دارد، گفت: این کاوش‌های باستان شناسی در استان بوشهر با اعتبار اولیه ۸۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: خلیج فارس به عنوان یک آبراه استراتژیک در همه دوره‌های تاریخی مورد اهمیت بوده و در طول تاریخ همواره مورد هجمه بوده که این نشان از سوق‌الجیشی بودن آن است.

به گفته ابراهیمی فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلفی در کرانه و پس‌کرانه خلیج فارس شکل گرفته که به گستره هویتی و تمدنی ایران زمین حائز اهمیت به شمار می‌رود؛ مطالعات باستان شناسی در کرانه‌ها و پس کرانه‌های خلیج فارس بیانگر فرهنگ‌ها و تمدن‌های بسیار غنی است.

شبه جزیره بوشهر تاریخی ۸۰۰۰ ساله دارد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر گفت: یافته‌های باستان‌شناسی که به‌ تازگی در شبه جزیره بوشهر انجام گرفته نشان می‌دهد این شبه جزیره، تاریخی هشت هزار ساله دارد و نباید بوشهر را محدود به چهار هزار سال قبل و دوره عیلامی دانست.

ابراهیمی اظهار کرد: برای مثال آثاری در شهرستان جم وجود دارد که مربوط به دوره “پارینه سنگی” و حدود ۲۰ هزار سال تاریخ دارد که این نشان از تاریخ طولانی خلیج فارس و پس‌کرانه آن است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر گفت: وجود بقایای بنادر تاریخی در کرانه خلیج فارس نشان می‌دهد این آبراهه مهم استراتژیک همواره در مبادلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نقش پررنگی داشته است.

وی ادامه داد: انجام مطالعات تاریخی و باستان شناسی و کشف اشیا تاریخی از دل این کاوش‌ها نگهداری آنها در موزه‌ها ابزاری برای شناخت هرچه بهتر خلیج فارس ضروری است.

“سیراف” زنده و گل سر سبد بنادر خلیج فارس

ابراهیمی گفت: بندر تاریخی سیراف هم‌دوره بندر نجیرم، ریشهر، جنابه، سی‌نیز و مروان دارای ارتباطات تجاری با خاور دور و مناطق همجوار مثل بصره است و از مجموعه این بنادر این تنها بندر سیراف است که بعد از ۲ هزار سال به عنوان گل سر سبد بنادر، همچنان فعال زندگی در آن جاری و ساری است.

وی یادآور شد: امروز بندر سیراف به عنوان یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری و مطالعات باستان شناسی در حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود که باید با همت همه مسئولان محلی، استانی و کشوری زمینه ثبت جهانی این بندر تاریخی را فراهم کنند.

موزه باستان شناسی بندر سیراف ایجاد می‌شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است موزه باستان شناسی در بندر سیراف راه‌اندازی شود.

وی یادآور شد: در دور دوم سفر دولت سیزدهم به استان بوشهر، ۳۰ میلیارد تومان برای بندر سیراف مصوب شد که به محض ابلاغ، کارهای مطالعاتی ایجاد موزه و حفاظت و ساماندهی آثار تاریخی این بندر انجام می‌گیرد.

ابراهیمی با بیان اینکه مطالعات معماری کرانه خلیج فارس در حال انجام است، تصریح کرد: امید می‌رود با مستندسازی و ایجاد یک پرونده خوب معماری کرانه خلیج فارس به ثبت جهانی برسد.

قلعه ریشهر یکی از بهترین‌ سایت‌های باستان شناسی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با تاکید بر اینکه قلعه ریشهر یکی از بهترین‌ سایت‌های باستان شناسی و گردشگری در دنیا است، افزود: این قلعه علاوه بر اهمیت و ارزش تاریخی ظرفیت عظیم گردشگری را ایجاد می‌کند.

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=11278

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.