تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
ضرورت پیگیری استاندار و نمایندگان مجلس

۳ دلیلی که باید بوشهر از خاموشی‌ها مستثنی شود

  • کد خبر : 10480
  • 03 خرداد 1400 - 10:21
۳ دلیلی که باید بوشهر از خاموشی‌ها مستثنی شود
به چند دلیل ساده خواسته اهالی استان بوشهر منطقی است: حق میزبانی نیروگاه اتمی، ظرفیت تولید برق استان بیش از نیاز مصرفی، همت دولت در زمستان برای قطع نشدن گاز مناطق سردسیر که حالا برای گرما هم این رویکرد برای جنوب و بوشهر باشد...

به گزارش امواج نیوز، هرچند یک ماه دیگر به فصل تابستان مانده، اما گرما و نیاز به کولر در جنوب از جمله استان بوشهر از اواخر اسفند آغاز شده و همین موضوع مردم را از خاموشی های اخیر بیش از پیش عصبانی کرده است.

در شرایطی خاموشی در کلانشهرها از روزهای اخیر کلید خورده، برخی شنیده ها حاکی از آن می باشد که بازهم بوشهر برای چنین اقداماتی پیشگام بوده! و به روایت پیام های مردمی در شبکه های اجتماعی، از حوالی دو هفته پیش خاموشی ها سراغ اهالی استان بوشهر آمده بود.

همچنین پیگیری ها گویای این موضوع می باشد که تولید برق بوشهر بیش از نیاز مصرفی آن می باشد، طوری که یک سوم به عنوان مازاد در شبکه سراسری مورد مصرف قرار می گیرد. به عبارتی حدود ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت تولید استان برآورد شده، اما مصرف استان در پیک بار به ۲۰۰۰ مگاوات هم نمی رسد!

البته گویا به دلایلی نظیر بی توجهی های وزارت نیرو یا تحریم ها، بخشی از نیروگاههای برق استان در مدار نیستند یا با همه ظرفیت فعالیت نمی کنند که جای بحث و بررسی دارد، ولی واقعیت را نمی توان انکار کرد که ظرفیت تولید برق استان بیش از مصرف آن می باشد.

نکته مهم دیگر اینجاست که در فصل زمستان با صعودی شدن مصرف گاز در مناطق سردسیر، همه تلاش دولت و خصوصا وزارت نفت صرف این می شود که اهالی این مناطق در سرما بدون گاز نمانند که البته اقدام درستی است. حتی این مهم به قیمت کم کردن سهمیه گاز نیروگاهای تولید برق کشور یا همین کارخانه سیمان دشتستان و حتی کنگان در زمستان گذشته رخ داد و البته رسانه ای شد.

جدا از اینها، وجود نیروگاه اتمی بوشهر که ظرفیت تولید برق آن هزار مگاوات اعلام شده (تقریبا نصف نیاز مصرفی استان) این تقاضا را جدی تر کرده که استان از حق میزبانی آن بهره مند شود. خلاصه اینکه سالها شعار “انرژی هسته ای حق مسلم ماست” داده و هزینه زیادی برای کشور داشته تا به گفته مسئولان یکی از اهداف آن که نیروگاه اتمی است سر برآورد. بنابراین مطالبه بوشهری ها برای برخورداری از حق میزبانی آن خواسته زیادی نیست.

از این رو به دلایل ذکر شده (تولید بیش از مصرف/ مشابه رفتاری که در فصل زمستان برای گاز مناطق سردسر می شود/ میزبانی نیروگاه اتمی)، خواسته اهالی استان بوشهر برای مسثتنی شدن از لیست خاموشی های کشور منطقی به نظر می رسد.

اما این مهم نیازمند پیگیری مسئولان استانی می باشد؛ از نماینده ولی فقیه، نماینده مجلس خبرگان رهبری و استاندار تا نمایندگان مجلس (که از قضا دو نفر آنها هم کرسی های کمیسیون انرژی را اشغال کرده و تا امروز سکوت در پیش گرفته اند).

این گوی و این میدان… پیش از آنکه آستانه تحمل مردم از بی کفایتی ها لبریز شود.

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=10480
  • منبع : خلیج فارس

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.