تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
ویژه روز کنگان:

تاریخچه تاسیس شهرداری بندر کنکان

  • کد خبر : 10235
  • 20 بهمن 1399 - 9:22
تاریخچه تاسیس شهرداری بندر کنکان
طبق اسناد مکتوبی که در کتاب کنگان در مسیر تاریخ (تالیف حسن عبداللهی و محمود ابراهيمي)ارایه شده است ،درخواست ارتقای کنگان به شهر و تاسیس شهرداری‌ در دوره بوده است. ابتدا در سال ۱۳۲۶ و تعداد دیگری درخواست ۱۲ سال بعد یعنی ۱۳۳۸ بوده است.

امواج نیوز – قاسم احمدی: طبق اسناد مکتوبی که در کتاب کنگان در مسیر تاریخ (تالیف حسن عبداللهی و محمود ابراهیمی)ارایه شده است ،درخواست ارتقای کنگان به شهر و تاسیس شهرداری‌ در دوره بوده است. ابتدا در سال ۱۳۲۶ و تعداد دیگری درخواست ۱۲ سال بعد یعنی ۱۳۳۸ بوده است.

اولین بار طبق اسناد موجود آقای سلیمان نصوری طی نامه‌ای خطاب به فرمانداری بوشهر ضمن برشمردن ویژگی ها و وضعیت کنگان از مسولین می خواهد که با تاسیس شهرداری موافقت نماید.وی با این دلایل که کنگان دارای جمعیت ۶۲۵۰ نفر بوده و عایدات گمرک دارد این شهر را مستحق شهرداری‌ دانسته است.

فرمانداری بوشهر درخواست شیخ سلیمان را به انضمام صورتجلسه شورای بخش کنگان به استانداری فارس می‌فرستد .از قرار معلوم این نامه نگاری ها منتج به نتیجه مطلوب نمی شود زیرا طبق اسناد موجود، آنان ۱۲ سال بعد نیز دوباره درخواست تاسیس شهرداری کنگان مطرح می کنند.

چون بندر کنگان در آن زمان فاقد شهرداری‌ بوده،کلیه عایدات و عوارض گمرکی از کالاهای ورودی، به شهرداری بوشهر داده می شده است از این رودر آن زمان آقای جبار نصوری رییس کمیته ملیون کنگان طی نامه هایی ،از شاه و وزیر کشور می خواهد که عوارض گمرکی را به کنگان اختصاص دهند.

در نهایت ،این تلاشها و درخواست ها در سال ۱۳۴۲(۲۸/۱۱/۴۲) به نتیجه می رسد و شهرداری بندر کنگان در این سال تاسیس می گردد.

اولین شهردار کنگان اقای علی سالمپور

اولین شهردار کنگان اقای علی سالمپور مشهور به کدخدا بود و تا ۲ سال این سمت را بر عهده داشت.

اولین بار شهرداری‌ کنگان در خیابان ابوذر فعلی (رستاخیز سابق) در ساختمان بخشداری بود و بعد ها به خیابان ساحلی منتقل شد.

اولین خیابان ساخته شده در کنگان خیابان وحدت (خیابان اصلی) می باشد و بعد از آن خیابانهای ابوذر(رستاخیز ) و ساحلی ساخته شد. پس از آن کسبه و بازاریان به این خیابانها منتقل شدند و بازار قدیمی که در ضلع جنوبی خیابان وحدت قرار داشت از رونق افتاد.

 

شهرداران کنگان از بدو تاسیس تاکنون عبارتند از :

۱-علی سالمپور ۲-سید اسدالله حسینی(سید قاسم) ۳-در گاهی ۴-اسماعیل ابراهیمی ۵- محمدجواد امامی ۶- سجادی ۷-فروزش ۸-عبدالله شمسی ۹-نورمحمد بیشکی ۱۰-حسین فهیمی ۱۱-فضل الله صالحیان ۱۲-جعفرنعمتیان ۱۳-غلامرضا شیرازی ۱۴-نظرعلی رسولی ۱۵-محمد شفیع سیاسی نژاد ۱۶-فخرالدین عرب زاده ۱۷-عبدالحسین اکسیر ۱۸-ماشالله حیدر زاده ۱۹-سیدحسن هاشمی ۲۰-صائبی ۲۱ قیصری ۲۲-عباس پاریابی (سرپرست) ۲۳-احمد درستکار(سرپرست) ۲۴-عباس پریشانی حیدر پور ۲۵-احمد درستکار(سرپرست) ۲۶-بهرام امیرزاده ۲۷-احمد درستکار (سرپرست) ۲۸-فرشاد فرزین ۲۹-احمد درستکار(سرپرست) ۳۰-عبدالله حسینی کنگانی ۳۱-اکبر پاریابی ۳۲-دکتر رحیم جمالی

ساختمان فعلی شهرداری در بلوار امام خمینی و در ابتدای محله ی دارایی قرار دارد.

بندر کنگان هم اکنون از شهرهای پر جمعیت جنوب استان بوشهر بوده و روند توسعه نسبتا خوبی را از ابتدا تا کنون طی نموده است.

امروزه شهرستان کنگان محل اجرای بخش عظیمی ازپارس جنوبی است. سایت کنگان که بزرگی آن ۲ برابر سایت عسلویه (پارس جنوبی) است در شهرستان کنگان قرار دارد.

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=10235
  • نویسنده : قاسم احمدی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.