تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
به بهانه روز کنگان:

وجه تسمیه شهر کنگان

  • کد خبر : 10232
  • 20 بهمن 1399 - 8:40
وجه تسمیه شهر کنگان
بندر کنگان مرکز شهرستان کنگان در استان بوشهر در جنوب ایران واقع شده‌است.

امواج نیوز: بندر کنگان علاوه بر مرکز شهرستان کنگان مرکز شهرستان های جنوبی استان بوشهر و یکی از مهم ترین بنادر تجاری و صیادی و صنعتی جنوب استان می باشد.

مساحت شهر کنگان ۲۰۰۰ هکتار می‌باشد و از شمال به دامنه‌ها و رشته کوهای زاگرس و تپه کنگان و شهرستان جم، از جنوب به خلیج فارس، از غرب به فاصله ۶ کیلومتر شهر بنک و بندر دیر و از سمت شرق به سیراف و عوینات (پارس جنوبی ) محدود می‌گردد.

کنَگ+آن

نام کنگان طبق گفته رضا طاهری در کتاب از مروارید تا نفت از (کنگ+آن به فتح کاف) گرفته شده است . “کَنگ” به معنای پیشروی آب دریا در خشکی و “آن” پسوند مکان است. خورهای عبدالسلام ، چوری و چندین خور دیگر در شهر کنگان قرار دارد.

کنگ به فتح کاف به جایی گفته می شود که میان دو خور قرار گرفته باشد.

کُنگ+آن

برداشت دیگر در مورد وجه تسمیه کنگان ، کُنگ +آن است. کنگ به معنای درخت خرما و آن پسوند نکان است.
در لغت نامه دهخدا از کنگان به نام کُنگ یاد شده است؛ در کتاب “نام دریا ها و بندر هاو جزیره های ایران” نوشته ایرج افشار سیستانی در مورد کنگان چنین آورده شده است: “کُنگ بندری از بنادر فارس است که ان را کنگان
می گویند .بوشهر در یمین و عسلویه در یسار واقع شده و شیخ جباره ی عرب حاکم آن بوده است .این شهر را دیده ام و از بوشهر قدیمی تر است.”

کنگان مخفف کَند+گان

روایت دیگر در مورد وجه تسمیه این شهر این است که کنگان، مخفف کَند+گان می باشد. کند به‌معنای محل و موضوع و قریه شهر ،آن به صورت پسوند در اسامی مکانهای ماوراءالنهر دیده می شود و این قضیه دور از ذهن نیست که ایجاد و حفر قنات در کوههای کنگان و سد و سیل بند جهت تغییر مسیر آب و نگهداری آن این نکته را یاد آوری می کند.

کوگانا

نام قدیم بندر کنگان، به روایتی دیگر بندر کوگانا بوده‌است که این نام از زمان هخامنشیان به این بندر نسبت داده شده‌است.

کنگان دارای نامی کاملا فارسی است که این نامگذاری نشان دهنده رونق زبان فارسی در منطقه بوده است است، پیش از اینکه مهاجران عرب زبان در این منطقه ساکن شوند؛ گرچه زبان روز مره ی برخی از مردم عربی هم بوده است.

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=10232

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.