تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
ناقلی کوچک اما خطرناک

پشه‌های بیماری‌زا در کمین بوشهری‌ها‌‌/شناسایی پشه آئدس در مناطق جنوبی

  • کد خبر : 10227
  • 15 بهمن 1399 - 10:12
پشه‌های بیماری‌زا در کمین بوشهری‌ها‌‌/شناسایی پشه آئدس در مناطق جنوبی
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت‌ گفت: پشه آئدس از مالاریا خطرناک‌تر است و در پشت مرزهای کشور وجود دارد. این پشه توانست در برخی از کشورها موجی از بیماری را ایجاد کند و کرونا نباید ما را از این ناقل بیماری غافل کند.

به گزارش امواج نیوز، روزهای گذشته وزارت بهداشت هشدارهایی مبنی بر شناسایی پشه آئدس در مناطق جنوبی کشور صادر کرده که موجب بروز نگرانی در مردم شده است، اما این پشه چرا خطرناک است و چه بیماری‌هایی را منتقل می‌کند؟

پشه آئدس ناقل بیماری تب دنگ است و عمدتا مسیر ورود و شیوع آن از محل پهلوگیری لنج‌ها است.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت‌ودرمان دوم بهمن‌ماه گفت: «پشه آئدس از مالاریا خطرناک‌تر است و در پشت مرزهای کشور وجود دارد. این پشه توانست در برخی از کشورها موجی از بیماری را ایجاد کند و بیماری‌های ناشی از پشه آئدس را باید جدی گرفت». جابه‌جایی‌های بین‌المللی از طریق ماشین‌آلات سنگین یکی از عوامل گسترش جهانی این گونه از پشه‌هاست. علائم شایع در صورت نیش این پشه را می‌توان به تب، استخوان‌درد و حتی در موارد حادتر به خونریزی دست، چشم و ناخن‌ها دانست.

زادگاه این پشه آسیای جنوب شرقی است،‌ پشه از کشورهایی مثل سنگاپور، تایلند، هند و… از طریق مبادلات کالاها و یا سفرها جابجا شده و تقریبا قسمت اعظم دنیا یا ۱۲۸ کشور را تسخیر کرده است.

مرکز بهداشت اعلام کرده: با توجه به احتمال بالای ورود ناقل شیوع تب دانگ به استان بوشهر از طریق مرزهای دریایی، مراقبت حشره شناسی آئدس در ۷ شهرستان بندری استان بوشهر آغاز شد.

رییس مرکز بهداشت استان یکی از مهم‌ترین ناقلان بیماری را پشه آئدس دانست و تصریح کرد: این حشره سبب انتقال بیماری‌های «دنگی، چیکونگونیا، فیلاریازیس لنفاتیک، تب دره ریفت، تب زرد و زیکا» می‌شود.

عبدالحمید خواجه ئیان با بیان اینکه آب مناسب‌ترین محل برای تخم ریزی و تولید مثل این حشره است تصریح کرد: تایر‌های کنار لنج‌ها و مخازن روباز آب در لنج‌های تجاری می‌توانند عامل انتقال این پشه به داخل کشور باشند، از این رو بررسی محل پهلوگیری لنج‌ها با همکاری کارشناس حشره شناسی مرکز بهداشت برای بررسی وجود پشه آئدس در دستور کار است. به گفته خواجه ئیان، در کنار بررسی حشره شناسی، مراقبت بیماری به‌صورت نمونه‌گیری از افراد مشکوک علامت‌دار دارای سابقه مسافرت به کشورهای آمریکای جنوبی و جنوب شرق آسیا نیز در استان بوشهر در حال انجام است.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده تاکنون پشه‌های مهاجم آئدس در هیچ نقطه‌ای از استان بوشهر مشاهده نشده است، تصریح کرد: به تبع آن هیچ مورد ابتلا به بیماری‌های منتقل به وسیله این حشره در استان بوشهر کشف نشده و تلاش می‌شود تا با کشف زودهنگام ورود احتمالی این پشه به استان بوشهر، اقدامات کنترلی انجام شده و از استقرار آن جلوگیری شود.

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=10227
  • منبع : خلیج فارس

ثبت دیدگاه

  1. سلام
    یادم میاد، سمت شهرک صنعتی زیر گوده پارسال که آب بارون جمع شده بود بعد حدود ۷ تا ۱۰ روز یه جمعیت زیادی از این حشره ها تولید شد و با غروب آفتاب سمت شهر حمله ور شدن تا مدت زیادی فکر کنم حدود ۲۰ روز این حشره ها وجود داشتن به گونه ای که نمی شد در خونه باز بزاری یا سمت دریا بری و لب دریا توقف کنی. نیش میزدن که جاش پف میکرد. قیافه حشره ها هم شکل عکس بالا بود.
    دیگه نمیدونم با لنج اومده بیدن یا با هواپیما اما میدونم که سمت آب بارون که میرفتم جمیعیت خیلی زیادی تو محدوده حوضچه آب بارون وجود داشت.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.