تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024

صنعت ” گاز” برای کنگان “نقمت” بود و برای دیگران “نعمت”!

  • کد خبر : 3632
  • 13 اسفند 1396 - 17:37
صنعت ” گاز” برای کنگان “نقمت” بود و برای دیگران “نعمت”!

داستانی از عهد باستان : کشاورزی یک قطعه زمین بزرگ و قلب بزرگتر ومهربان داشت او میزبان کاشفان و بازرگانان می شد… روز یک تاجر که میهمان کشاورز بود برای این مرد از ثروث سرسام آور یکشبه کشف الماس ماجراهائی تعریف کرد کشاورز بسیارذوق زده شد و تصمیم گرفت برای بدست آوردن الماس مسیری دیگر را انتخاب کند، او پس از به فروش رساندن زمین بقیمتی ارزان و در جستجوی الماس راه مسافرت درپیش گرفت تابه ثروت عظیم دست یابد.

امواج نیوز، در طول سالهای سفر، قهرمان داستان مابمنظور دست یافتن الماس راهی طولانی و دور درازی،را پشت سرگذاشت او علاوه براینکه زمین و آسایش خودرا ازدست داده بود پول خود را خودرا هم در این مسیر ازدست داد ودر تنهایی سرگردان شد، در آوارگی ناامیدی حیران مانده بود نه راهی در پیش ونه طریقی برای بازگشت داشت.آرزویش درورطه ی سرابی ساخته مشترک خود و میهمان به بن بست رسید.

اما دراین سوی ماجرا و همزمان، مالک جدید زمین کشاورز در رودخانه ی که کنار زمین مذکور عبور می کرد ، درحال آب تنی بودکه که بصورتی تصادفی سنگی درخشان و عجیب را یافت او سنگ را برداشته و به خانه برد در محلی آشکار قرار داد . همان تاجر که سال ها پیش میهمان کشاورز بود وقتی را سنگ را دید بسیار شاد وخوشحال شد واز میزبان جدید پرسید آیا کشاورز برگشته است – او گفت نه، هیچ کس هرگز پس از فروش زمین اورا ندیده است، تاجر سنگ را برداشت و گفت: “این سنگ گران قیمت است.” که بامقداری کاربرروی آن وصیقل دادنش می توانی چشمان جواهرشناسان را خیره کنی…
و به مالک جدید زمین اصرار کرد محل یافتن آنرا به وی نشان دهد، میزبان اورا به رودخانه،برد ، و آن دو در جستجو قطعات الماس دوم و سوم و چهارم، را پیدا کردند معلوم شد که کل زمین یک معدن بزرگ از الماس است . اما کشاورز صاحب زمین بدون نگاه کردن به زیر پای خود و نشناختن قدر وبهای وجب به وجب زمین خود با آدرسی ونشانی دادن اشتباهی به انتهای دیگری از سرزمین رویاهای سراب مانند به دنبال الماس رفته است…
( یه چیزی توی دنبال نخود سیاه فرستادن، و بومیان صاحبان هوائی سرزمین پدری خودشدند) ازاینجا به بعد مسئولیت خواندن بقیه مطلب بعهده ی خود شماست؟!)
مزایای توسعه ی میادین پارس جنوبی را کارشناسان گفته اند وکسی منکرآن نیست اما درطرفی دیگر واقعیت این است که توسعه ی میادین گاز پارس جنوبی برای مردم این شهرستان نقمت بوده است! درست خوانده اید “نقمت “در برابر “نعمت” چرا که از این رهگذر در توسعه ی اجتماعی و فرهنگی واقتصادی مردم این دیار نقش مثبت فراگیری پایداری گزارش وتثبیت نشده است، مردم اینجا با فقرو از دست رفتن منابع کسب و کار عادی سابق و با انحلال زیرساخت فرهنگی ، سیاسی، ، اقتصادی اجتماعی روبرو بوده اند وهستند . و از آلاینده های متنوع زیست محیطی و پدیده متضاد ومتعارض اجتماعی و اختلاف طبقاتی وتبعیض اقتصادی شدید رنج برده اند وبدتراینکه تاسیسات و سازهای بزرگ وکوچک صنعتی در برابر چشمان آنها به ویترین ونمادی از بی عدالتی تبدیل شده است
برای مثال فقط در عرصه ی سیاسی وقتی حرف از انتخابات بمیدان می آید .بوِیژه در محبث انتخاب نماینده مجلس و اعضای شورا تنها بخشی از کمپ های کارگری هستند که نه کاری به شناخت کاندید دارند و دغدغه ی پیرامون سرنوشت منطقه ومردم در قبال اندک بهائی شایسته وبایسته خروجی آن تحت تاثیر قرار می گیرد وخط الراس صندوق انتخاباتی را هدف می گیرند …. و دوباره همه چیز از نو شروع می شودآنکه پول دار است ویا برپول داری تکیه می کند برنده نهائی است و برهمین مبنا قاعدتاً حق با اوست که مراقب سود وزیان خود باشد !! و منافع مردم در اولویت بعدی می ماند. و جالب تراینکه دراین رهگذر هر که بربام منصب می ایستدبرای همه ازمابهتران بهترین گزینه است . زیرا که توان ویا اراده ی بسیج قابلیتهای نخبگان منطقه ی نداردتا در ابعاد علمی و حقوقی به تحقق مطالبه گری ودستاوردی رضایبخش بپردازد . ..
به این عناوین نگاه می کنیم و تا ببینیم در مرور زمان وبترتیب قد تنهادر بخشی کوچک چه میزان از سکو ی بالاتربه سکو ی پائین تر تنزل یافته ایم:
* از سال ۸۴ که طرح آمایش سرزمینی مناطق تحت تاثیر پارس جنوبی ابلاغ شد تا طرح پیشنهادی به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مسعود نصوری با اعلام این خبر گفت: برای تهیه و تدوین سند آمایش سرزمینی بوشهر ۹۰ میلیارد ریال مصوب شده است که با انعقاد قرارداد به مجری پرداخت می‌شود.( ۱۳۹۲) وی با بیان اینکه استان بوشهر سرزمینی ملی و فراملی است، اظهار کرد: تهیه و تدوین سند آمایش سرزمینی دراستان بوشهر امری ضروری است چراکه بدون این تهیه این سند توسعه پایدار در کوتاه مدت میسر نمی‌شود. –

* طرح مطالعاتی آزمایش سرزمینی استان بوشهر آغاز شد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان بوشهر گفت: برای تدوین سند آمایش سرزمینی طرح مطالعاتی این آمایش در استان بوشهر آغاز شده است.
۲۶ مهر ۱۳۹۴ –

* مهدی یوسفی به اشاره به اهمیت و جایگاه شهرستان کنگان در زمینه نفت و گاز و صنایع مرتبط خاطرنشان کرد: باید با همکاری نخبگان و جوانان یک اتاق فکر در شهرستان کنگان راه اندازی شود و از نظرات نخبگان این شهرستان استفاده شود.تاریخ انتشار:( ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ )
همه این عباراتها به منظور ساخت ایجاد یک توسعه ی متوازن و اقتصاد متنوع ویک ایده مولد با رعایت منافع ملی که در رفاه و سعادت همه شهروندان موثر باشد تکیه دارد، و این چیزی بود امکان پذیربود، به ویژه هنگامی که تقریباً همه به فروپاشی ستون فقرات مالی و زمینه های آسایش اجتماعی بومیان اذعان کردند و همگان به اولویت های خود در طرح کلی توسعه اقتصادی برنامه ریزی در کنار اهداف ملی ومنطقه اعتراف داشتند وبه اتخاذ یک سیاست عاقلانه تعاملی در جلسات پی در پی بعنوان بخشی از یک برنامه حساب شده و ارتباط سالم انسانی ومحیطی با همه ی عناصر وعوامل منطقه سخن گفتند .
آنها بر لزوم توجه به این منطقه در استراتژی گازی و پتروشیمی از منظر این واژه ها ، در راهبردهای کوتاه ، متوسط ​​و بلند مدت در شیوه ای یکپارچه، در تمام مراحل، اعم از عملیات استخراج گازتا بهره برداری شامل مرحله صنعتی پالایش و پتروشیمی، از طریق ایجاد زیرساخت های لازم برای مشارکت و نقش شهروندان، وعده ها دادند”
همانگونه که بسیاری از فرآیندهای مشابه، در مناطق صنعتی دیگر سرزمینی با فرض خواسته بر شرکت های خود برهمین مبنا قوانین ومقرراتی مورد نیاز بومیان از یک رویکرد تدریجی با اولویت بخشیدن به بازسازی زیرساخت ها وتقویت آنها ، با تمرکز نهفته در ظرفیت شرکت های ملی و در صورت لزوم، استفاده از شرکت های تخصصی وفنی برای توسعه چنین خدماتی فنی فرصت ها رابرای برای آموزش و توسعه سایر قابلیت ها، ظرفیت ها در شیوه نامه ای پیوسته تدوین واجرائی کنند
ولی در شهرستان ما این نوع سیاست توسعه گرا در خدمت منافع رابطه مند بود ونه ضابطه مند… که برای به تعویق انداختن حتی خواسته ی نه چندان پر هزینه مثل اشتغال و یا حمایت از باشگاه ورزشی و ورزشکاران شهرستان هم در عین همه شایستگی ها اجباراً تسلیم بی عدالتی ها قرار گرفته و تحت شگردهائی خاص سایر مطالبات نیز به سرنوشتی در روند حذف تدریجی دچار فراموشی شده است مدعیان خدمت به مردم نیز اینگونه قابل پیشبینی است اغلب در حدود دو دهه گذشته در امتداد بیست سال آینده تنها به تائید وتکرار و تفقد ظاهری مطالبات مردمی در این حوزه مشغول شدند.!
گرچه مهم است که اینان نه تنها به کشف منابع واستخراج وتوسعه ی آن، بلکه همچنین نحوه پاسخ دولت به خواسته های متعارف مردم به عنوان چالشی اساسی نگاه کنند.وداد و پرداخت های متقابل را در ترازوی واقعیت رخ دادها بسنجند و منابع ونقش تعهدی وزارت نفت را در توسعه و پیشرفت این شهرستان را با افزایش واقعی نرخ رشد پس از توسعه ی میادین گازی ازسطوح پایین(ابتدائی) تا سطوح بالاتر(نهائی) رصد کرده وپیگیرباشند .
و بدانیم که فناوری همچنین زمان وتنوع اولویت بندیا هداف وضرورت ها را از کشف تا بهره برداری تغییر می دهد و همانطور که صنعت، طبیعت منطقه را با چالش بالقوه تغییر داده است. اما روشن است که ما اولین و آخرین شهرستانی هستیم وخواهیم بود که کشف میدان های بزرگ گاز و نفت بتوانداینگونه آنرا قربانی کند و پاسخی مطلوب به مطالبه گری های شهروندانش دریافت نکند!
این نوشتار را با داستان کوتاه درباره پابلو پیکاسو، (۱۸۸۱- ۱۹۷۳)هنرمند بزرگ اسپانیایی، به پایان می رسانم : . یک روز، زنی اورا در بازار دید و یک قطعه کاغذ آورد. و با خوشحالی گفت: “آقای پیکا سو، من یکی از علاقمندان شما هستم خواستم خواهش کنم یک چیزی را برایم نقاشی کنید؟” پیکاسو سریعاً طرحی را کشیده لبخندی زد و گفت: ” ارزش این نقاشی یک میلیون دلار است.
درپاسخ آن زن با تعجب گفت”اما آقای پیکاسو،کار شما فقط سی ثانیه طول کشید تا این شاهکار کوچک را نقاشی کنید”،
“پیکاسو : “خانم محترم” اما باید بدانید که من ۳۰ سال زحمت کشیده ام تا بتوانم این شاهکار را در ۳۰ ثانیه رسم کنم.
و اینک این برداشت درست تر است : برخی فقط حدوداً ۲۰ سال زحمت کشیده اند تا سابقه وقدمت بیش از هزارساله این شهرستان به اینجا ختم شود.و دو دهه نقشه کشی برای آنها کافیست تا ” درِ “این شهرستان را تخته کنند و با دهن کجی به مردم آن، دهن شان را گِل بگیرند…. واینگونه نتیجه میگیریم: که گاز برای آنها نعمت است وبرای ما نقمت؟/ عبدالمجید اورا

لینک کوتاه : http://amvajkhabar.ir/?p=3632

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت امواج نیوز منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.